StoryEditor

Nemecké značky sa neboja konzervatívneho luxusu a japonské automobilky vkladajú nádeje do malých typov

21.10.2002, 00:00

Pri minulej návšteve parížskeho autosalónu sme hovorili o francúzskej ofenzíve. Dnes sa pozrieme na zvyšok automobilového sveta. Nemecká filozofia je celkom iná ako atraktívne dizajnérske avantgardy francúzskych producentov. Nemecké značky skôr preferujú konzervatívny luxus. A japonské automobilky zasa dúfajú v úspech svojich malých typov. Medzi týmito trendmi stoja ďalší výrobcovia, ktorí sa vydali ešte inou cestou alebo sú v defenzíve.
VOLKSWAGEN POD TLAKOM
Nemecký koncern Volkswagen so svojimi ďalšími značkami je stále jasná európska jednotka. Ani VW však neobišla recesia európskeho automobilového priemyslu. Po správach, že v porovnaní s minulým rokom predáva o 7 percent menej automobilov, sme sa na Medzinárodnom autosalóne v Paríži oficiálne dozvedeli ďalšiu nepriaznivú správu pre VW. Doteraz najpredávanejší európsky modelový rad VW Golf musel prepustiť prvú priečku v predajných štatistikách typu Peugeot 206. Nový VW Golf by mal mať svoju svetovú premiéru na budúci rok vo Frankfurte a podľa toho, čo sa zatiaľ podarilo vidieť, to nebude žiaden dizajnérsky experiment. Naopak, nová generácia VW Golf bude s dizajnom pracovať veľmi citlivo s argumentom, že príliš veľké dizajnérske akcenty by mohli rozladiť konzervatívnych klientov. Rovnakú filozofiu vyznáva aj nový Audi A8, opäť s hliníkovou karosériou a topmodelom Audi A8 quattro 4,2 s výkonom 335 koní. Ešte o pár koní viac má Audi S4 -- športová verzia štvorkového radu. Pod jej kapotou je vidlicový osemvalec so zdvihovým objemom 4,2 litra a výkonom 344 koní.
Najväčším lákadlom v expozícii VW bol, samozrejme, historicky prvý tereniak VW Touareg, ktorý sme si konečne mohli riadne preloziť a ohmatať. V jeho strojovni majú pracovať aj také skvosty, ako 220-koňový benzínový motor a dieselový vidlicový desaťvalec V10 TDI s výkonom 313 koní. Luxusné ambície "ľudového" VW však idú ešte ďalej. Veľmi šikovným obchodným ťahom sa VW stal vlastníkom tradičnej britskej značky Bentley a čo všetko nás čaká v budúcnosti z tejto strany "kanála", ukázal prekrásny Bentley Continental GT. Pod jeho kapotou pracuje podľa najlepších britských tradícií dvanásťvalcový agregát s dvoma turbodúchadlami a výkonom 500 koní. Tento výkon sa na cestu prevádza pohodlne cez šesťstupňovú automatickú prevodovku a maximálna rýchlosť je vyše 290 km/h.
Rovnaké kvality nájdeme aj v roadsteri BMW Z4, ktorý bol hlavnou hviezdou stánku bavorskej automobilky v Paríži. Pod jeho kapotou budú pracovať dva šesťvalce, ten silnejší s výkonom 231 koní. Ani značka Porsche sa nebojí o svoju budúcnosť a vôbec neplánuje v panike stavať autá nižších tried. Tam, kde bratský VW Touareg končí, tam Porsche Cayenne začína, napríklad aj s osemvalcovým agregátom biturbo s výkonom 450 koní a maximálnou rýchlosťou 266 km/h, a to je na automobil kategórie SUV skutočne pomerne dosť.
Škoda, ďalšia s dcér koncernu VW tentoraz nepredstavila žiadnu typovú novinku, a tak v Paríži dominovali rôzne verzie typu Superb (napríklad so základným turbodieselom s výkonom 74 kW/ 100 k) a karosársky upravený akčný model Škoda Fabia Paris.
Na Slovensku sa zvedavo čakalo na nový Seat Cordoba, ktorý bol už vo svojej predchádzajúcej generácii obchodne úspešný a obľúbený. Ani Seat sa nepustil do nejakých výrazných karosárskych alebo dizajnérskych experimentov. Nový Seat Cordoba kontinuálne pokračuje v líniách , ktoré charakterizujú nový Seat Ibiza.
Najdôveryhodnejšia európska značka je podľa prieskumu časopisu European Reader´s Digest značka Mercedes-Benz. Hoci sa Mercedes-Benz prezentoval v Paríži niekoľkými vzrušujúcimi novinkami, medzi ktoré určite patrila aj trieda S 55 AMG s 5,5-litrovým vidlicovým osemvalcom s výkonom 350 kW (476 k), záujem novinárov a odborníkov pútala najväčšia hviezda -- impozantná luxusná limuzína Maybach.
FORD UKÁZAL INOVAČNÝ POTENCIÁL
Európskou trojkou podľa predajných štatistík je značka Ford. Na parížskom autosalóne Ford znova dokázal, že situácia, ktorá vládne na našom trhu, nie je v súlade s európskou pozíciou tejto značky a jej potenciálom. Azda sa to s novým importérom zmení. Ford ukázal veľmi zaujímavú štúdiu Ford Focus C-Max, Pininfarina dodal karosériu na atraktívny roadster Streetka a filozofiu typového označenia Ka, ktoré by sa mohlo stať samostatnou značkou dotváralo kupé Sportka. Novinkou bola tiež trojdverová Fiesta.
Sesterské značky koncernu Ford zastupoval v Paríži najmä nový Jaguar XJ s 4,2-litrovým osemvalcom a výkonom 292 kW (400 k). Volvo predstavilo ďalší prírastok do skupiny vysokovýkonných modelov, tentoraz kombík Volvo V70 R s 2,5-litrovým prepĺňaným päťvalcovým motorom.
MALÍ JAPONCI
Hoci hovoríme o malých japonských autách, začneme jedným z najväčších. Toyota sa v Európe etabluje čoraz úspešnejšie a dosahuje vyše 13-percentný rast predaja. Tento výsledok majú na svedomí najmä typy Yaris a Corolla. Výborne sa však predáva aj veľký luxusný tereniak Toyota Land Cruiser. V Paríži ukázala Toyota nový Land Cruiser, ktorý prekonáva svojho predchodcu jazdnými vlastnosťami aj komfortom. Honda predviedla v parížskych halách nový Accord, no najviac zaujala Mazda s päťdverovým malým automobilom Mazda 2 a najväčšou hviezdou sériových noviniek je určite nový Nissan Micra.
V budúcom pokračovaní našich návštev na parížskom autosalóne sa budeme venovať dizajnérskym štúdiám malých manufaktúr a prototypom.

menuLevel = 1, menuRoute = dennik, menuAlias = dennik, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
25. apríl 2024 16:04