StoryEditor

Concordu možno ešte neodzvonilo

09.05.2003, 00:00

Pre letecké spoločnosti British Airways (BA) a Air France je Concorde príliš drahý, no prezident nízkonákladovej leteckej spoločnosti Virgin Atlantic Richard Branson je presvedčený o budúcnosti tohto prestížneho lietadla. Začiatkom tohto týždňa opätovne vyzval konkurenciu, aby vytvorili spoločnú dcérsku spoločnosť, ktorá by zachránila Concorde. Vyjadril vtedy nádej, že sa stretne s britskou ministerkou priemyslu a obchodu Patriciou Hewittovou, aby ju požiadal o podporu britskej vlády. P. Hewittová spočiatku prejavila záujem o túto tému, no napokon v liste odpovedala, že nevidí dôvod na intervenciu.
Jej ministerstvo tak odstupuje od sporu medzi Virgin a BA, ktorý sa točí okolo žiadosti R. Bransona o finančné údaje o Concorde. BA totiž odmietol tieto údaje poskytnúť a zdôraznil, že lietadlo nie je na predaj. Podľa informácií mediálnej spoločnosti BBC News sa R. Branson odvoláva na ustanovenie zmluvy z 80. rokov, na základe ktorého BA musí umožniť inej britskej leteckej spoločnosti prevádzkovať nadzvukové lietadlá, ak už nebude mať o Concorde záujem. Podľa jeho slov aj dohoda medzi Britániou a Francúzskom z roku 1962 nariaďuje výrobcovi lietadiel Airbus udržiavať nadzvukové lietadlá, ktorých nákladný vývoj sa financoval z peňazí daňových poplatníkov. Airbus však oznámil, že Concorde prestane podporovať po októbrovom termíne, ktorý stanovil BA pre vyradenie lietadiel.
Stratégia R. Bransona pre Concorde je zatiaľ zahalená pláštikom tajomstva, no jedno je už známe. Virgin mieni zaviesť v Concorde aj 2. triedu, aby bolo lietadlo vždy plné. Naproti tomu letenky pre luxusnú 1. triedu budú oveľa drahšie. Ako informuje časopis Spiegel, BA a Air France chcú zastaviť prevádzku Concordov najneskôr 1. novembra, keďže aj napriek cenám leteniek 8 727 eur (Air France) a 5 555 (BA) nadzvukové lety zostali len okrajovou a príliš nákladnou oblasťou činnosti pre obidve stratové spoločnosti.
R. Branson sa naproti tomu môže oprieť o vysoké zisky Virgin, ktorý aj napriek vojne v Iraku a epidémii SARS očakáva v tomto obchodnom roku (do 30. apríla) zisk v prepočte 15 mil. eur, hoci obrat klesol z 1,5 na 1,4 mld. libier. Odborníci však pochybujú, či aj plne obsadený Concorde prinesie zisk, keďže náklady na údržbu a náhradné diely sú enormné a spotrebu paliva vysoká. Redaktor odborného časopisu Flug Revue Sebastian Steinke si nevie predstaviť rentabilnosť tohto projektu, "aj keby Branson dostal lietadlá do daru a z nich poskladal dva alebo tri fungujúce stroje". Podľa jeho názoru to R. Branson nemyslí s Concordom vážne. S. Steinke ho totiž považuje za skutočného profesionála v styku s verejnosťou, ktorý túto tému používa len na to, aby sa na určitý čas opäť objavil v médiách.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
19. apríl 2024 08:56