StoryEditor

Samosprávy sa cítia obídené

28.01.2003, 23:00

Rušenie regionálnych tratí s regionálnymi a miestnymi samosprávami nikto nekonzultoval. Na výpadky spojov v osobnej doprave na 25 regionálnych tratiach doplatia podľa zástupcov vyšších územných celkov najviac vidiecke lokality, ekonomicky najzraniteľnejšie vrstvy obyvateľstva a životné prostredie všade tam, kde ekologickejšie vlaky nahradia autobusy. Podľa Koncepcie decentralizácie a modernizácie verejnej správy z roku 2001 mali VÚC uzatvárať zmluvy s dopravcami o výkonoch vo verejnom záujme. Mali tak zabezpečiť dostupnosť všetkých obcí regiónu prostredníctvom verejnej dopravy. Zároveň mali samosprávy poskytovať dopravcom náhradu za prípadné straty z udržovania osobnej autobusovej, ale aj železničnej dopravy. Kompenzácie samosprávam mal hradiť štát. V máji minulého roka však prešli na samosprávne kraje kompetencie v oblasti cestnej dopravy. Preto ministerstvo financií v návrhu rozpočtov VÚC na tento rok počítalo len s prostriedkami na autobusovú dopravu. Rozhodovaniu a spoluzodpovednosti za efektívne fungovanie regionálnych tratí sa tak síce VÚC vyhli, ale zároveň sa skomplikovala situácie v autobusovej doprave. Tá bude totiž musieť z veľkej časti síce frekventované, ale stratové zrušené spoje nahradiť. Samosprávy konštatovali, že už dnes nemajú dostatok prostriedkov na zachovanie všetkých autobusových liniek. Železničná spoločnosť ešte minulý týždeň reagovala na výhrady VÚC a deklarovala, že je ochotná prevádzkovať minimálny variant osobnej železničnej dopravy v regiónoch, ak niekto ich stratu vykryje. Vláda však pred avizovaným rušením tratí nedokázala pripraviť legislatívne zmeny. Kraje tak nemôžu prispievať na fungovanie regionálnych tratí z iných zdrojov.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
26. apríl 2024 15:42