StoryEditor

Robokopi v americkej armáde

05.06.2002, 00:00

Pentagón pred časom zverejnil svoj plán: počas nasledujúcich šiestich rokov chce obliecť amerických vojakov do najmodernejších uniforiem. Tento bojový odev by mal mať v sebe okrem pevnejšieho a ľahšieho brnenia zakomponovaný systém na kontrolu ovzdušia a klímy, zdravotné senzory, počítačový displej a v prilbe cieľnik. Nová uniforma podľa ministerstva obrany eliminuje potrebu batohov a zníži fyzické zaťaženie vojakov, pretože nebudú musieť na sebe nosiť ťažkú výzbroj. "Zároveň vyzerá hrozivo," vyhlásil Jean-Louis De Gay, armádny inžinier a jeden z návrhárov "high-tech" odevu. Podľa De Gaya sa fyzické zaťaženie vojakov zníži až o 50 percent a hmotnosť bude rovnomerne rozmiestnená na hrudník, chrbát, pás a ramená.
Uniforma je ako z filmu Hviezdne vojny: Okrem toho, že prilba odkláňa vystrelené guľky, má aj globálny navigačný systém, video a infračervené kamery, cieľnik s pohotovým displejom, vysielač na identifikovanie vojaka ako príslušníka amerických ozbrojených síl a detektory chemických a biologických zbraní. Zdravotné senzory zabudované v odeve monitorujú činnosť srdca, krvný tlak či telesnú teplotu. Dokonca aj spodná bielizeň je vyrobená podľa najmodernejších technologických postupov. Je zložená z mikroskopických rúročiek, ktoré sú schopné viesť horúci alebo studený vzduch, tak ako ho v uniforme distribuuje systém kontroly cirkulácie vzduchu. Ide o techniku podobnú skafandrom astronautov vyrobených americkou kozmickou agentúrou NASA. Uniformu navrhol Army´s Natick Soldier Center v Massachusetts a na použitie by mala byť pripravená v roku 2008. Náklady na výrobu jednej uniformy sú 25 až 30 tis. dolárov.
Americká armáda sa teda pozerá do budúcnosti a podľa informácií CBS News sa Pentagón pokúša získať do armády novú krv aj tým, že nechal vyrobiť dve počítačové hry simulujúce život vojaka v bojovej akcii a jeho základný tréning. Prvá hra je populárnym typom "real-life", druhá časť PC softvéru je klasickou bojovou hrou. "Armáda nie je hra, no bojové hry využívame aj pri výcviku a toto je určitým spôsobom ich rozšírením. Ide iba o novú metódu, ako získať kontakt s mladými ľuďmi," tvrdí podplukovník Casey Wardynski. Aj ministerstvo obrany si uvedomuje význam zábavného priemyslu pre získavanie nových vojakov do radov letectva, námorníctva, námornej pechoty či pozemnej armády, a preto spolupracuje aj s tvorcami takých filmov ako Top Gun či Čierny jastrab zostrelený. Nie je však zvykom, aby Pentagón sám inicioval nejaký projekt tohto typu.
Wardynski však s týmto nápadom prišiel už v roku 1999. Hry by mali vydať v júli alebo auguste a softvér bude k dispozícii zadarmo. Väčšina z 1,2 milióna diskov bude súčasťou populárnych počítačových časopisov. Ich výroba a distribúcia bude vládu stáť asi na 7,5 mil. dolárov. V hre však americkí vojaci nenaháňajú žiadnych teroristov, ich podstatou je ukážka výcviku, boja s nepriateľom a streľba na cieľ.

menuLevel = 1, menuRoute = svet, menuAlias = svet, menuRouteLevel0 = svet, homepage = false
26. apríl 2024 04:45