10.04.2002, 00:00

Ing. Ella Zemanová
Overenie bytových vodomerov
Bytové vodomery na teplú úžitkovú vodu a studenú vodu nie sú fakturačné meradlá, iba pomerové, ktoré slúžia na zistenie podielu na spotrebe domácnosti. Je povinnosťou užívateľa bytu (domácnosti) overovať tieto meradlá po uplynutí 4, resp. 6 rokov? Majú pomerové meradlá podľa predpisov obmedzenú dobu ich použiteľnosti?
-- Vyhláška Úradu pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo SR č. 69/2002 o meradlách a metrologickej kontrole nadobudla účinnosť 1. marca 2002. Príloha č. 1 vyhlášky vymenúva druhy určených meradiel, ktoré "sú určené na povinnú metrologickú kontrolu" (zákon č. 142/2000 Z. z. o metrológii). O zaradení meradla do skupiny určených meradiel rozhoduje účel jeho použitia a používanie pri meraniach súvisiacich s platbami. Podľa položky 1.3.15 prietokovým druhom určeného meradla sú merače pretečeného množstva vody na studenú vodu a na teplú vodu. Čas platnosti overenia (hovorový výraz: ciachovanie) merača na studenú vodu je 6 rokov, merača na teplú vodu 4 roky. Vzťahuje sa to len na "meradlá používané pri meraniach súvisiacich s platbami".
Bytové vodomery nie sú však meradlá určené na overenie, t. j. na metrologickú kontrolu, lebo výška odberu sa nefakturuje podľa spotreby vykázanej na bytovom vodomeri. Výška odberu studenej vody sa určuje pre dom podľa odpočtu na hlavnom vodomeri domu. Medzi odčítaním na hlavnom vodomere a odčítaním na bytových vodomeroch je často rozdiel. Vyplýva z časového odstupu medzi odpočtom hlavného vodomeru a jednotlivými odpočtami v bytoch a nebytových priestoroch napojených na hlavný vodomer, z rozdielnych tolerancií presnosti merania atď. Vodomery napojené na hlavný vodomer domu nie sú fakturačnými, ale pomerovými, podružnými meradlami. Pri rozúčtovaní spotreby studenej vody sa spotreba zvyčajne zvýši určitým koeficientom. Odberateľ vody by mal informovať spotrebiteľa o dôvodoch zvýšenia vykázanej spotreby nad výšku spotreby vykázanej podružným vodomerom. Výška spotreby teplej vody sa meria vo výmenníkových staniciach alebo v bytových objektoch. Meria sa spotreba studenej vody a množstvo tepla spotrebované na jej ohrev. Tak ako pri spotrebe studenej vody, aj pri spotrebe teplej vody sa upravuje množstvo určitým koeficientom, o čom má zmluvný odberateľ informovať priameho spotrebiteľa. Obdobne ako meradlá studenej vody, ani meradlá teplej vody nie sú fakturačné ale pomerové meradlá. Nepodliehajú overeniu. Vzhľadom na to, že sa pri fakturácii spotreby prihliada na množstvo namerané podružnými meradlami, bolo by v záujme spotrebiteľov pravidelne potvrdiť autorizovanou osobou zhodu meradla s technickými požiadavkami, i keď sa overenie nevyžaduje.

Fond opráv slúži domu
Nájomca bytu v máji 2001 kúpil byt od obce Lipany podľa zákona č. 182/1993 Z. z. v znení neskorších predpisov. Správca domu v r. 2002 informoval vlastníka bytu, že obec na kúpený byt nevytváral fond opráv, kým ostatní vlastníci bytov vytvárali fond opráv už od roku 1995, kedy si kúpili byty.
1. Je správne tvrdenie správcu domu, že nájomca kúpil byt s nulovou hodnotou fondu opráv?
2. Mal pôvodný vlastník bytu (obec) pred prevodom vlastníctva tvoriť fond opráv na nepredaný byt?
3. Ak pôvodný vlastník bytu (obec) tvoril fond opráv, je kupujúci povinný zaplatiť uhradenú sumu do fondu opráv pôvodnému vlastníkovi?
4. Je pôvodný vlastník (obec) povinný tvoriť fond opráv počnúc predajom prvého bytu?
5. Má pôvodný vlastník (obec)právo nariadiť správcovi, aby tvoril fond opráv z nájomného?
-- K otázke 1: Fond opráv sa nevytvára pre každý byt v dome osobitne, ale pre celý dom, pre opravy a údržbu spoločných častí a zariadení domu. Zákon č. 182/1993 Z. z. v znení neskorších predpisov v § 11 ods. 2) ustanovuje, že vlastníci bytov poukazujú mesačne vopred preddavky do fondu prevádzky, údržby a opráv "a to od prvého dňa mesiaca nasledujúceho po vklade vlastníckeho práva do katastra nehnuteľností". Katastrálny zákon č. 3/2002 Z. z. v § 28 ods. 5) dopĺňa toto ustanovenie: "Právne účinky vkladu zo zmluvy o prevode vlastníctva... vznikajú ku dňu doručenia návrhu na vklad." Vlastník bytu bol teda povinný prispievať do fondu domu od prvého dňa mesiaca, ktorý nasledoval po doručení návrhu na vklad do katastra nehnuteľností (pravdepodobne od júna 2001). Dovtedy mal prispievať do fondu domu pôvodný vlastník bytu (obec). Do kúpnej ceny bytu sa príspevok do fondu opráv nezapočítava. V čase kúpy je vo fonde opráv toľko prostriedkov, koľko vlastníci (vrátane obce) vložili do fondu a nevynaložili na opravy domu.
K otázke 2: Podľa § 5 ods. 6) zákona č. 182/1993 Z. z. v znení neskorších predpisov je pôvodný vlastník domu vlastníkom nepredaných bytov a má "práva a povinnosti vlastníka bytov a nebytových priestorov v dome". Výšku preddavku do fondu opráv domu zákon nepredpisuje. Výšku určujú vlastníci v dome tak, aby boli kryté predpokladané náklady spojené s údržbou a opravami. Znamená to, že vlastníci bytov (vrátane obce) a kupujúci, ktorých návrhy na vklad vlastníctva do katastra nehnuteľností už boli doručené na príslušnú správu katastra, sa mali dohodnúť na výške príspevku do fondu údržby domu. Nájomcovia, ktorých návrhy na vklad neboli doručené na správu katastra, platia naďalej nájomné pôvodnému vlastníkovi domu (obci). Pôvodný vlastník domu (obec) prispieva na tvorbu fondu opráv domu za byty, ktoré má vo vlastníctve (za nepredané byty).
K otázke 3: Kupujúci nie je povinný zaplatiť sumu do fondu opráv, ktorú hradil vlastník bytu až do času predaja bytu, lebo cena bytu vypočítaná podľa zákona č.182/1993 Z. z. v znení neskorších predpisov nezahrňuje príspevky do fondu domu.
K otázke 4: Právne účinky vkladu vlastníckeho práva vznikajú ku dňu doručenia návrhu na vklad správe katastra. Obec bola povinná zúčastniť sa tvorby fondu opráv za každý byt neprevedený do vlastníctva nájomcu, a to dovtedy, kým sa nedoručí správe katastra návrh na vklad vlastníckeho práva kupujúceho.
K otázke 5: Pôvodný vlastník domu dostáva nájomné za byty, ktoré sa nepreviedli do vlastníctva nájomcov. Príspevok do fondu opráv domu nesúvisí s príjmom z nájomného. Nájomné nie je príjmom fondu opráv. Zdroje vlastníka bytu (obce) na úhradu príspevku do fondu opráv domu rieši vlastník bytu (obec) bez zreteľa na príjem z nájomného.

menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
17. máj 2024 06:27