StoryEditor

Časť ciest prejde na samosprávy

30.09.2002, 00:00

Postupný prechod kompetencií zo štátnej správy na samosprávu v tomto období sa uskutočňuje aj v oblasti cestného hospodárstva a železničnej dopravy. Od začiatku tohto roka získali jednotlivé samosprávne kraje právo pripomienkovať cestovné poriadky Železníc Slovenskej republiky. Na úseku cestnej dopravy prešlo od 1. apríla do pôsobnosti VÚC povoľovacie konanie pravidelnej autobusovej dopravy, ale aj udeľovanie dopravných licencií, schvaľovanie cestovných poriadkov a financovanie výkonov vo verejnom záujme.
Najdôležitejšia časť decentralizácie kompetencií však samosprávy ešte len čaká od 1. januára budúceho roku. Pôjde o vykonávanie funkcií špeciálneho stavebného úradu pre miestne a účelové komunikácie, ktoré majú doteraz na starosti okresné úrady. V zmysle kompetenčného zákona prejde na samosprávne kraje od začiatku roku 2004 aj majetková správa a údržba ciest II. a III. triedy vrátane plánovania, prípravy a výstavby nových cestných komunikácií. Cesty I. triedy v dĺžke 3 122 km a diaľnice by mali ostať vo vlastníctve štátu, na samosprávne kraje prejde 14 217 km ciest, z toho 3 827 km II. a 10 390 km III. triedy.
Problémom sú nevysporiadané pozemky pod cestami v rozsahu asi 15 000 hektárov. Podľa vedúceho odboru dopravy Krajského úradu v Nitre Karola Slávika majetkové vysporiadanie je finančne aj organizačne veľmi náročné a k termínu prechodu majetku na jednotlivé VÚC sa ho zrejme nepodarí zrealizovať v plnom rozsahu. Ďalším problémom môže byť zabezpečenie a efektívnosť zimnej údržby ciest.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
26. apríl 2024 15:31