StoryEditor

Gibsonov kukuričný problém

27.10.2002, 23:00

Dej filmu Znamenia sa dá prerozprávať v jednej málo rozvitej vete, no napriek tomu trvá takmer dve hodiny. Mladý režisér Manoj Night Shyamalan s povesťou najtalentovanejšieho Inda v celom Hollywoode sa po duchárskych a mystických filmoch rozhodol siahnuť po sci-fi s motívom útoku nepriateľských mimozemšťanov. Doteraz verejnosť zaujal predovšetkým filmom Šiesty zmysel ("Vidím mŕtvych ľudí," opakoval donekonečna malý chlapec), oblasť posmrtných odkazov a mystickej komunikácie neopustil ani v Znameniach. Komorný film sa uvádza s prívlastkom vysokorozpočtový, čo zrejme zapríčinil honorár pre Mela Gibsona a veľká reklamná kampaň. Gibson hrá zatrpknutého kňaza, ktorý po smrti manželky odmietol Boha a stará sa o svoje dve malé deti. V amerických vojnových filmoch má zvyčajne prsty Pentagón, v tomto cítiť skôr príchuť Vatikánu. Nie je možné, aby sa neverec nevrátil späť k viere, najmä keď je veriacim režisér aj hlavná postava. Mel Gibson ohlasuje záver hereckej kariéry a chystá sa presadnúť na režisérku stoličku. Už na november stanovil začiatok nakrúcania filmu o Ježišovi s názvom Pašie, v ktorom chce zobraziť posledných dvanásť hodín jeho pozemského života. Herec zároveň verí na zázraky, nadprirodzené sily a predurčenie, úspech považuje za prejav božského požehnania. Nečudo, že náhoda neexistuje ani vo filme Znamenia, posledné slová umierajúcej manželky, sa ukážu byť niečím oveľa dôležitejším než len výstrelkom mysle v smrteľnej agónii. Ťažko sa dá uveriť, že by človeku v ohrození nenapadlo aj samého od seba ovaliť nepriateľa čímsi ťažkým. Treba sa však zmieriť s tým, že to scenárista považoval za jeden z kľúčových momentov filmu. Režisér je známy svojím pozitívnym vzťahom k Alfredovi Hitchcockovi, čo sa pozitívne prejavilo na spôsobe spracovania reality plnej náznakov a nedopovedaných či neukázaných faktov. Diváka však po hlave ovalí pointa filmu, ktorá je taká priezračná a prvoplánová, až výrazne pokazí dojem z celého filmu s prácne a celkom úspešne budovaným napätím a očakávaniami. Príbeh z opustenej farmy v kukuričnom poli plnom záhadných obrazcov mohol dopadnúť oveľa lepšie, keby tak násilne nehromadil rôzne schválnosti a nezvíťazili by v ňom fatalistické chúťky tvorcov. Hitchcock by farebných votrelcov možno vôbec neukázal a rovnako by nežongloval so zázrakmi ako s hlavnou ingredienciou celého filmu.
Na záver azda ešte jedna informácia bulvárnejšieho rázu: Mel Gibson sa v jednom rozhovore priznal, že pri nakrúcaní Znamení žiarlivo pozeral na svojich mladších kolegov. "Myslel som si: do čerta, sú takí mladí a majú ešte všetky svoje vlasy. Vtedy som sa prvý raz cítil starý." Hovorí, že dnes ani nemôže cítiť film, v ktorých hral ako mladý, nedokáže sa pozerať na tú tvár. Ako vidieť, hrdinom je Mel iba na filmovom plátne, v reálnom živote je to poriadne ješitný chlapík.

menuLevel = 2, menuRoute = style/kultura, menuAlias = kultura, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
20. apríl 2024 12:30