StoryEditor

Kultúra značiek

26.07.2002, 00:00

"Keď nám firmy dodávali podklady pre inzerciu, uvedomili sme si, v akom stave sú ich logotypy. Rozmazané kontúry a farby často nepoužiteľné na uverejnenie. Zlý stav návrhov a používania logotypov však súvisí aj s nedostatkom financií. Nie každá firma si dáva urobiť design manual, čiže návod na používanie logotypu. Istý krok vpred je už je v zjednotení základných prvkov logotypu." Tak charakterizuje Renáta Kokanovičová, riaditeľka vydavateľskej spoločnosti TPEQ, s.r.o., v Považskej Bystrici a Bratislave situáciu, ktorá ju spolu s Tomášom Píseckým, riaditeľom Alternatívnej reklamnej manufaktúry ARM 333, viedla k príprave prvej celoštátnej (perspektívne každoročnej) súťaže už jestvujúcich značiek firiem a ich výrobkov Logotyptop Slovakia 2002.
Má zmapovať a zhodnotiť naše firemné značky v čase, keď firemná kultúra väčšiny akciových, holdingových a verejných obchodných spoločností, spoločností s ručením obmedzeným, družstiev aj jednotlivých podnikateľov ešte nie je na dostatočnej úrovni. Firmy neraz ignorujú dôležitosť značiek, nemajú zjednotené firemné materiály a zdá sa, že je im dokonca jedno, aký má tvar a farba ich značka. Niektoré majú aj tri rôzne, používajú ich všetky a hocikde. V zahraničí však aj kvôli vyššej kultúre v tejto oblasti sa podniky lepšie kontaktujú s verejnosťou a obchodný trh ich viac akceptuje. Firemný logotyp by mal vyjadrovať charakter spoločnosti, mať by mať premyslenú použiteľnosť loga, presné pravidlá, ako sa logo bude používať na malej i veľkej ploche, aké bude jeho grafické spracovanie.
Uzávierka súťaže je 28. augusta, porota vyhlási výsledky v septembri. Neskôr výjde publikácia so všetkymi logotypmi yo súťaže, informáciami o firmách a právnymi radami o ochrane značky. Pripravuje sa i putovná výstava a stránka na internete.
Prihlásiť možno iba značku, ktorá vznikla na Slovensku, čo podporuje pôvodnú slovenskú grafickú tvorbu. Medzinárodná porota bude dbať, aby sa súťaž nezúžila na podporu jedného prístupu vo výtvarnom poňatí, aby firmy, ktoré majú v značke napríklad realistickú kresbu, či klasický znak, neťahali za kratší koniec. Aby sa neuprednostňoval jeden kánon, nebude sa udeľovať Grand Prix.
Usporiatelia sa už stretli aj s kurióznymi žiadosťami. Niektoré firmy nechcú zverejniť logo. Možno zo strachu z výpalníkov, alebo sa im zdá, že ich tvorba značky finančne zaťažila, nebude ju iba tak prezrádzať a uchováva si ju pre seba. Ako utajené telefónne číslo. Usporiadatelia už zistili, že pracovníci marketingových oddelení v štátnych podnikoch sú ležérnejší, kým malí a strední podnikatelia majú väčší záujem v súťaži prezentovať značku. Každý musí podstúpiť riziko, že jeho značku súťaž odmietne. Preto si mnohí nechali čas, aby poopravili, alebo prepracovali svoj logotyp. Mnohí ich majú podobné či dokonca zhodné a súťaž bude aj priestorom na dohodu, kto logo zmení. V minulosti bolo autorstvo značiek väčšinou anonymné, nedoceňované, preto súťaž nastolí aj problém autorských práv.

menuLevel = 2, menuRoute = hnporadna/copernicus-2001, menuAlias = copernicus-2001, menuRouteLevel0 = hnporadna, homepage = false
19. apríl 2024 11:57