StoryEditor

Krach Swissairu pred súdom

17.01.2007, 23:00
Švajčiarsky súd v Bülachu začal v utorok tento týždeň prejednávať najväčší firemný bankrot v histórii krajiny, krach leteckej spoločnosti Swissair. Pád jednej z ikon Švajčiarov doviedol po vyše štyroch rokoch pred súd 19 bývalých vysokých predstaviteľov firmy, členov správnej rady, poradenských firiem a finančníkov.

Švajčiarsky súd v Bülachu začal v utorok tento týždeň prejednávať najväčší firemný bankrot v histórii krajiny, krach leteckej spoločnosti Swissair. Pád jednej z ikon Švajčiarov doviedol po vyše štyroch rokoch pred súd 19 bývalých vysokých predstaviteľov firmy, členov správnej rady, poradenských firiem a finančníkov. Informovala agentúra AP.
Medzi obvinenými okrem iných sú aj bývalý člen Správnej rady Swissairu Gerhard Fischer, bývalý riaditeľ materskej firmy Swissairu SAirGroup Mario Corti alebo Philippe Bruggiser, ktorý riadil stratégiu expanzie.
Život nad pomery
Fischer sa síce na súde bránil, že pád firmy je dôsledkom teroristických útokov na dvojičky v New Yorku, ktorý spôsobil krízu aerolínií. Analytici však tvrdia, že skôr prehnané ambície spoločnosti z malej krajiny, ktorá nemala také možnosti ako firmy z veľkých krajín, ju doviedli k zániku. Ekonómovia napríklad poukazujú na prehnane vysoké pracovné náklady. Financial Times krátko po zrútení spoločnosti napísali, že "v Swissairi si skutočne žili nad pomery. Jeho zamestnanci mali také privilégiá, ktoré vo svete tvrdej konkurencie nie sú možné." Swissair pred krachom zamestnával vo svete 72-tisíc ľudí, a za najlepšie platy spomedzi aerolínií. Podľa Wikipedie niektorí komentátori zasa poukazujú na nezdravé prepojenie aerolínií s politikmi, z ktorých niektorí sedeli vo vedení firmy.
Chceli patriť medzi veľkých
Hlavným problémom však bola stratégia globálnej expanzie, cez ktorú sa firma chcela stať 4. najväčšími aerolinkami na svete. Swissair kúpil podiely v množstve finančne podvyživených aerolínií ako belgická Sabena, francúzske Air Littoral a AOM, poľské LOT, nemecké LTU, talianske Volare a portugalské TAP. Podľa stránky wsws už v roku 2000 zaznamenal prvú stratu, a to 2,9 miliardy frankov. Do 28. septembra 2001, štyri dni pred krachom, vzrástol dlh zo 6,8 na 15 miliárd frankov a firma bola reálne už bankrote.
Swissair sa pokúsil o ďalší úver, ktorý mu síce UBS a Credit Suisse prisľúbili, no peniaze prišli na účty neskoro. Firma už nemala na palivo ani na zaplatenie letiskových poplatkov a 2. októbra oznámila bankrot. Takmer 40-tisíc cestujúcich ostalo na letiskách bez nároku na výmenu leteniek alebo ich preplatenie či na peniaze na prenocovanie. Akcie firmy spadli zo 100 na necelých 1,27 franku, tisíce zamestnancov a akcionárov prišli o celoživotné úspory a o prácu. Väčšinu aktív Swissairu prevzal Crossair, ktorý sa premenoval na dnešné Swiss International Air Lines.
Poškodení zamestnanci žiadajú pre obvinených väzenie (maximálne môžu dostať päť rokov). Bývalý analytik Christopher Chandiramani, ktorý prišiel o prácu ešte pred krachom Swissairu, pretože mu predpovedal veľké straty, v to však neverí. Vedenie totiž nefalšovalo výsledky preto, aby sa obohatilo, ale v snahe udržať firmu nad vodou. "Väčšinu oslobodia," povedal pre Houston Chronicle. "Hlúposť totiž nie je trestný čin."

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
04. máj 2024 04:50