StoryEditor

Názor: Cesty prekonania zaostalosti

17.01.2006, 23:00
Autor:
Tibor  IčoTibor Ičo
Hoci najatraktívnejšia opozičná téma predčasných volieb vo volebnom roku stráca na príťažlivosti, určite nepôjde o politicky nudný rok. V podmienkach očakávaného zmäkčeného reformného kurzu vlády zrejme nedôjde k masívnejším prejavom nespokojnosti ani v sociálne zraniteľnejších vrstvách spoločnosti, ale chudoba v menej rozvinutých regiónoch Slovenska určite nezmizne.

Určite nás nečaká politicky nudný rok. V predvolebnom očakávaní zmäkčeného reformného kurzu vlády zrejme nedôjde k masívnejším prejavom nespokojnosti ani v sociálne zraniteľnejších vrstvách spoločnosti, ale chudoba v menej rozvinutých regiónoch Slovenska určite nezmizne. Znie to možno pesimisticky, ale uplynulý rok jasne demonštroval, že sociálne i regionálne rozdiely sa na Slovensku budú naďalej prehlbovať, bez ohľadu na makroekonomické úspechy súčasnej vlády. Hospodársky rast na západe krajiny celkom určite nepotiahne dopredu stagnujúci východ, trpiaci dlhodobou investičnou podvýživou. Viac ako kapitál budú politici v tomto roku do zaostávajúcich kútov krajiny voziť predvolebnú demagógiu, kombinovanú prázdnymi sľubmi, takže s naštartovaním výraznejších rozvojových programov nemožno počítať. Naopak, bieda bude zreteľnejšia, viac na očiach, pretože opoziční politici si jednoducho nenechajú ujsť príležitosť prezentovať rast chudoby v periférnych oblastiach ako "jasný dôsledok pravicovej vlády vedenej Mikulášom Dzurindom". Samozrejme, nie je najmenší dôvod domnievať sa, že opozícia vo svojom kritickom ťažení ponúkne aj nejaké riešenia na odstránenie nerovnosti.
Nejasná štátna stratégia regionálneho rozvoja, opierajúca sa takmer výlučne o zdroje z eurofondov, nepriniesla do regiónov očakávané oživenie. Zaostáva najmä malé a stredné podnikanie, ktoré by mohlo aj v sťažených podmienkach ako-tak riešiť nedostatok pracovných príležitostí sprevádzaný sociálnym úpadkom. Nie je žiadnym tajomstvom, že v Košickom kraji stroskotalo mnoho zaujímavých investičných zámerov práve na zlej infraštruktúre. Odsúvanie prepojenia východného Slovenska s európskym diaľničným systémom prináša skepticizmus zahraničných investorov, ktorí napriek prísľubom rôznych vládnych stimulov na východ nechodia. Už po prvej obhliadke odtiaľ pred časom rýchlo zdupkali automobilky Volkswagen, BMW, MAN, Hyundai aj Rover, pre ktoré je dostupnosť kvalitných ciest logickou prioritou. Od zámeru usadiť sa na slovenskom východe upustila aj fínska spoločnosť KONE, najväčší európsky výrobca dopravných a výťahových zariadení. Svoje rozhodnutie uprednostniť český Děčín zdôvodnili tak, ako všetci investori pred nimi - nevyhovujúcou cestnou sieťou.
Zdržanlivosť zahraničného kapitálu smerujúceho do východoslovenského regiónu teda nie je žiadnou záhadou. Veľkí zamestnávatelia nie sú altruisti, ktorí by pred ziskom uprednostnili sociálny program. Úspech črtajúcich sa investičných príležitostí, avizovaných americkou firmou Deloit či francúzskou spoločnosťou Valeo Security Systems, vo veľkej miere závisí od zlepšenia dopravnej infraštruktúry, minimálne na skorom prepojení regiónu s maďarským diaľničným systémom, ktorý by mu otvoril cestu do Európy.
Nájsť rýchly a jednoznačný recept, ktorým by sa chudoba na východe Slovenska dala odstrániť, určite nie je jednoduché. V každom prípade však práve rýchly koniec prašných ciest môže regiónu priniesť ten dlho očakávaný impulz rozvoja a lepší život jeho obyvateľom.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/komentare-a-analyzy, menuAlias = komentare-a-analyzy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
09. máj 2024 11:09