StoryEditor

Po cestách budú premávať vozdilá na vodíkový pohon

05.01.2008, 11:53
Autor:
TASRTASR
Americká automobilka General Motors (GM) totiž oznámila, že v roku 2015 alebo 2016 uvedie na trh autá s pohonom na palivové články - spájajúce vodík a kyslík na vodu, pričom vytvárajú elektrickú energiu.

Relatívne skoro by sme teda mohli stretnúť na cestách vozidlá, ktoré neprodukujú žiadne emisie.

Ako uviedol Rittmar von Helmolt z GM Europe Engineering na okraj nedávnej viedenskej konferencie o vodíkovom pohone a palivových článkoch, cestu pre tento trend majú "sprejazdniť" predvádzacie vozidlá. Konferenciu na sklonku minulého roka zorganizovala Rakúska agentúra pre podporu alternatívnych pohonných systémov (Austrian Agency for Alternative Propulsion Systems, A3PS).

Podporu alternatívnym pohonným systémom vyslovila na konferencii aj štátna tajomníčka rakúskeho ministerstva dopravy, inovácie a technológie Christa Kranzlová. Naliehavosť potreby ekologicky čistých pohonov plynie z klimatických zmien. Koncepty, ktoré dlho odpočívali v priečinkoch sa napokon stanú skutočnosťou. "V tejto chvíli dozrel čas a ani nemáme inú voľbu," povedala.

Štátna tajomníčka si je istá, že v nadchádzajúcich rokoch sa objaví na trhu množstvo alternatívnych konceptov na pohon vozidiel. Palivové články a vodíkový pohon sú len začiatok toho všetkého. Rozhodne by sa podľa jej názoru mala časť energie potrebnej na produkciu vodíka získať z existujúcich a zatiaľ nevyužívaných zdrojov. Na jednej stranu sa vodík teraz považuje za nevyužiteľný vedľajší produkt, na strane druhej by sa malo premyslieť na to, ako využiť nadbytočné teplo z priemyselných zariadení.

"V prípade, ak by sa využilo len 50 % z objemu vodíka, ktorý sa vyprodukuje za rok v celej Európe pri tzv. chlórovo-alkalickej elektrolýze, vystačilo by to na pohon milióna vozidiel", skonštatoval Helmolt .

Ďalšie nevyužité zdroje energie, ktoré by sa dali zužitkovať na výrobu vodíka, sú napríklad veterné elektrárne počas zníženého dopytu po ich produkcii u odberateľov.

Prvým krokom pre uvedenie na trh vozidla s vodíkovým pohonom bolo zo strany GM predstavenie modelu Opel Flextreme. Tento elektromobil je poháňaný ešte tradičnými akumulátormi, a preto má relatívne obmedzený dojazd, len 50 až 60 kilometrov. Osobitné na tomto vozidle je to, že má malý spaľovací motor, ktorý používa ako generátor, a ten v prípade potreby dodáva ďalšiu elektrickú energiu. Flextreme môže byť základom pre vozidlo s pohonom na palivové články. Zjednodušene povedané, akumulátory a generátor sa musia vymontovať a palivové články namontovať.

Ako uviedol Helmolt, medzičasom sa presadilo priame použitie vodíka pri pohone vozidiel s palivovými článkami. Koncepty, pri ktorých sa vodík získava napríklad z alkoholu priamo vo vozidle, sú komplikované a drahé.

"Je jasné, že pre vodíkový pohon potrebujeme sieť čerpacích staníc, avšak aj to je realizovateľné," dodal s presvedčením Helmolt. Prerobenie každej desiatej z celkom 13.000 čerpacích staníc v Európe si vyžiada celkové náklady 11 miliárd EUR, v prepočte takmer 368 miliárd SKK. GM spolu s nemeckým BMW a Daimlerom teraz montuje 160 automobilov s palivovými článkami. Desať z nich bude jazdiť po nemeckých cestách. Americkí vedci najnovšie objavili novú technológiu, ktorá zaručuje lacnú produkciu vodíka. Tím Pennsylvánskej štátnej univerzity dal do palivového článku baktérie, ktoré produkujú elektróny, s malým zdrojom elektriny. Potrebný je pritom biologický materiál, ktorým sa baktérie živia. Štúdiu pennsylvánskeho tímu uverejnil odborný časopis Proceedings of the National Academy of Science.

Informovala o tom tlačová agentúra APA.
(1 EUR = 33,449 SKK)

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
08. máj 2024 01:09