18.07.2017, 12:11

Sulík kritizuje vládu za podporu priemyslu bez budúcnosti. Fica obvinil, že berie úplatky

Vláda živí priemysel, ktorý nemá budúcnosť, vyhlásil dnes na brífingu šéf SaS Richard Sulík.

Narážal na to, že každý rok ide z peňazí daňových poplatníkov 100 miliónov eur na dotáciu prievidzkých baní.

"Vláda namiesto toho aby hľadala riešenia pre baníkov a zamýšľala sa nad tým, čo s nimi bude, ta hľadá riešenia skôr pre majiteľa pána Čičmanca," vyhlásil Sulík.

Čo bude s baníkmi?

Na brífingu obvinil premiéra Fica, že z týchto dotácii berie úplatky.

"Pánovi Čičmancovi to vyhovuje a vyhovuje to aj Ficovi, lebo premiér osobne berie úplatky z týchto dotácií," obvinil Sulík Fica.

Spomínaných 100 miliónov eur predstavuje podľa Sulíka asi 2 200 eur mesačne na každého baníka, pričom ich mzdy sú však len zlomok tejto sumy.

"Je tu teda otázka, čo s niekoľko tisíc baníkmi, ak by štátne dotácie prestali a HBP by boli zatvorené," poznamenal.

V 70 km vzdialenej Nitre vzniká však podľa slov predsedu SaS nový veľký zamestnávateľ Jaguar Land Rover (JLR), ktorý nemá dostatok zamestnancov.

"Baníci, ktorí by sa uvoľnili v Prievidzi, alebo aspoň časť z nich, by mohla pracovať v Nitre. Problémom je však ich doprava. Vlakové spojenie podľa nášho názoru stojí za zamyslenie, preto SaS navrhuje vytvoriť tzv. Jaguar Expres, ktorý by nezastavoval 'v každej dedine', ale dopravil by zamestnancov z hornej Nitry do spoločnosti Jaguar," dodal Sulík.

SaS navrhuje zaviesť Jaguar Expres

Podľa Galeka, tímlídra SaS pre energetiku, súčasné vlakové spojenie z Prievidze do Nitry trvá priemerne 2 hodiny a má 26 zastávok.

"Ak by sme túto trať dokázali zmodernizovať, počet zastávok znížiť na tri alebo štyri preferované a vybudovať popri nich záchytné parkoviská, tak čas prepravy z Prievidze do Jaguaru v Nitre vieme dostať pod jednu hodinu," povedal.

Tzv. Jaguar Expres nemusí byť podľa Galeka len doménou štátneho vlakového osobného prepravcu.

"SaS preto navrhuje, aby si štátna železničná spoločnosť sadla za jeden stôl spolu so spoločnosťou Jaguar a spolu aby upravili grafikon pre dopravu ľudí z hornej Nitry. Mali by tak urobiť už dnes, aby ľudia dostali šancu pracovať v nitrianskej fabrike," doplnil Galek.

Podľa Kaščákovej informácií vládne medzi baníkmi na hornej Nitre neistota, pretože nevedia, aká je ich budúcnosť. Uzatvorením baní región podľa nej neutrpí, rušenie baní je, naopak, pre región príležitosťou.

"Budúcnosť tohto regiónu nie je v baníctve, ale nad zemou," dodala Kaščáková, ktorá je kandidátkou SaS na predsedu Trenčianskeho samosprávneho kraja.