11.07.2017, 11:12

Sulíkovci ostro kritizujú vládu, že chce povoliť dlhovú brzdu: Ficovi ide len o zvýšenie preferencií

Podľa poslancov SaS vláda diskusiou o uvoľnení dlhovej brzdy na diaľnice len zakrýva svoju neschopnosť v tom, že nevie pripraviť úseky diaľnic na výstavbu.

Vláda Roberta Fica sa dopracovala k takej hranici dlhu v pomere k DPH, za ktorú jej hrozia stále prísnejšie sankcie zo strany Bruselu. Aj takto kritizovali vládu na brífingu poslanci SaS.

"Dôvody, prečo bol zákon o dlhovej brzde v roku 2011 schválený, sa nijakým spôsobom zásadne nezmenili," povedala Kiššová. Podľa nej Smer rozohral neférovú šachovú hru.

"Smer naháňa preferencie"

​"Ak sa brzda uvoľní, tak Smer bude mať peniaze na projekty a politicky zarobí. Ak sa neuvoľní, potom obviní opozíciu, že nemá peniaze na svoje projekty. Smer sleduje len svoje preferencie," dodáva podpredsedníčka SaS.

Dodáva, že podľa Rady pre rozpočtovú zodpovednosť máme vysoký dlh a sme v sankčnom pásme.

"Čo je pre budúcnosť Slovenska zlá a nebezpečná správa a s týmto sa naozaj nezahráva," hovorí Kiššová.

Poslanec SaS Eugen Jurzyca upozornil tiež na to, že ak sa dlhová brzda uvoľní na diaľničné projekty, peniaze budú pýtať aj ostatné oblasti či samosprávy.
Vláda by podľa neho mala peniaze získavať z funkčnej ekonomiky. "Dávame dlhodobo desiatky až stovky opatrení na zlepšenie ekonomiky, ktorá dokáže vygenerovať zdravé peniaze na rozdiel od dlhu," doplnil Jurzyca.

"V NDS vládne chaos"

Podľa poslanca strany Jozefa Rajtára vláda diskusiou o uvoľnení dlhovej brzdy na diaľnice len zakrýva svoju neschopnosť v tom, že nevie pripraviť úseky diaľnic na výstavbu.

"V Národnej diaľničnej spoločnosti vládne chaos," zdôraznil Rajtár.

Preto je podľa neho aktuálne pripravených len približne 20 kilometrov diaľnic. Aby sa teda zakryla nepripravenosť diaľnic a to, že sa nestavajú, otvorila sa podľa neho otázka uvoľnenia dlhovej brzdy.

"Realita je taká, že peniaze majú, ale nedokážu ich využiť," uviedol.

SaS dnes zároveň vyzvala aj ostatné opozičné strany, aby nepodporili v parlamente uvoľnenie dlhovej brzdy. Keďže ide o ústavný zákon, na jeho zmenu je potrebných 90 hlasov zákonodarcov.

Poslanci vládnej koalície tak budú potrebovať aj hlasy opozície.

Fico o uvolnení dlhovej brzdy hovoril na konci mája. Premiér by bol veľmi rád, ak by vznikla na Slovensku dohoda medzi politickými stranami na uvoľnení dlhovej brzdy. „Výlučne na výstavbu diaľnic,“ povedal v máji Fico.

Jeho prvá priorita je teda nájsť peniaze na nové infraštrukturálne projekty, čo vidí v uvoľnení dlhovej brzdy. „Ďalšie priority musia smerovať k zvyšovaniu životnej úrovne ľudí,“ vyhlásil premiér.