Toto auto som videl v desiatkach kusov sa premávať v roku 2014 v Los Angeles a už vtedy som si hovoril, že ho chcem určite raz šoférovať.
Nie je to len obyčajné auto, ale sen. Skrátka len tak ľahko nenájdete podobný kúsok, ktorý vám dá pocit, že šoférujete niečo špeciálne. Mustang nepatrí len do automobilového sveta, je to pojem, ktorý pozná zrejme každý. A hoci nie je dokonalé, pokiaľ sa zaľúbite, veľa mu dokážete odpustiť.
Toto auto má karmu. Najlepšie to vystihla obsluha čerpacej stanice, kde som kvôli videu natankoval za rovných päť eur. „To sa asi budeme odteraz vidieť častejšie“. Päť eur prepočítaním na benzín spálite v tomto aute pri najhoršom aj za päť minút.
Splnil sa mi sen
Do Európy bol nástup posledného, a mimochodom aktuálne najúspešnejšieho športového auta, pomalší ako v Spojených štátoch amerických. Hoci sa mi sen šoférovať tento Mustang splnil, ako som spomínal, až po viac ako dvoch rokoch, stálo to za to.
Prvý dotyk s autom bol „americko-európsky“. Sadol som si do auta, ktoré nemá dokonalý interiér a pod kapotou navyše štvorvalec, ktorý je výsledkom aktuálnej doby. Čiže situácia, pri ktorej by vám mohlo byť v určitých momentoch do plaču. Až do chvíle, kým nepozriete do cenníka a nezačnete jazdiť. Mustang sa totiž po prvýkrát predáva ako štvorvalec.
Klasikou pre americké autá je však osemvalec, ktorý, samozrejme, v ponuke nechýba, na toto auto je teda vnímané, povedzme, kontroverzne. A pravdupovediac by vôbec nemuselo. Prekážala mi na ňom oproti silnejšej osemvalcovej verzii len jediná vec, ale o tom neskôr.
Nechcel som veriť vlastným očiam, že sedím v „základnej verzii“, ktorá má všetko, čo potrebujete. Za „smiešnych“ 38-tisíc eur. Absolútne nič mi nechýbalo. Tu nepotrebujete masážne sedadlá alebo nočné videnie. Proste chcete jazdiť.
A ako ide štvorvalec? Špičkovo je slabé slovo. Tento Mustang má len o 100 koní menej ako osemvalec, slušný krútiaci moment a dokonalú manuálnu prevodovku. Mne sa nechce veriť, že Američania, národ vychovaný na pomalých štvorstupňových automatoch, dokázali vyrobiť takú dobrú manuálnu prevodovku.
Podľa očakávaní
Je to také, aké od Mustangu čakáte. Surové, mechanické a navyše veľmi ľahko ide do šmyku. Prvé kilometre som tak robil s obrovským rešpektom. No zato plný očakávania. Z dizajnu auta je jasné, že keď som doň sadal a šoféroval, cítil som sa ako v nejakej videohre.
Wau efekt zaručene funguje na všetkých. Aj na mňa fungoval. A to po celý čas. Neskutočne ma bavilo niekoho s týmto previezť a ukázať, čo štvorvalec dokáže. Bez akýchkoľvek problémov by ste tu zničili pár pneumatík za jedno doobedie. Skrátka Amerika, ako sa patrí.
A to vo všetkom. Hoci toto je podvozkovo najprepracovanejší Mustang histórie, nejazdí ako BMW. Povedal by som to jednoducho a v skratke. Toto auto musíte v každom momente šoférovať a sledovať, čo robí. Hlavne ak skúšate, čo dokáže. Aby to však nevyznelo negatívne, vôbec sa za volantom necítite, že by ste nevedeli, čo auto robí.
Pokojne by ste na ňom aj cez víkend prejazdili aj viac ako tisíc kilometrov. Je to navyše kupé, ktoré vám nebude robiť problém pri nakladaní batožiny. Asi spomeniem tú najmenej zaujímavú hodnotu pri aute tohto kalibru – objem kufra. Ten je tesne nad 400 litrov, čo je pomerne dosť. Čiže ak s tým budete chodiť na mesačný nákup do hypermarketu alebo si tu budete prevážať len jednu tašku do práce, tak budete spokojní. Americký Mustang popri všetkom dosahuje aj určitý level praktickosti.
Chýba zvuk osemvalca
S čím som mal však ja pri tomto štvorvalci problém, bol zvuk. Skrátka osemvalec je pre mňa to pravé srdce Mustangu. Tu skrátka nemáte šancu dostať z auta taký tón, ktorý by zaujal tak, ako „pravý“ americký muscle car. Navyše rozdiel v cene je smiešnych šesťtisíc eur. Za to, aby ste mohli riadiť auto, ktoré má pod kapotou motor, ktorý tam jednoducho patrí.
Ford Mustang je totiž i s cenovkou 44-tisíc najlacnejším osemvalcom na trhu. A každý jeden cent za to stojí. Nie je predražené (hoci v USA ho kúpite aj lacnejšie), spotrebu nemá výrazne vyššiu ako štvorvalec a okrem toho ho výrazne ľahšie v budúcnosti predáte. Ak vám však zvuk osemvalca chýbať nebude, pokojne sa rozhodnite pre túto verziu.
Výkonu má na rozdávanie, vyzerá na nerozoznanie od silnejšej verzie a povozí vás tak, že na to nemusíte nikdy zabudnúť.
Interiér jasne vznikal s ohľadom na cenu, no vôbec to nie je tragické. Narazíte tu na tvrdšie plasty, imitujúci hliník či tlačidlá, ktoré sú pre Američanov („sú blbuvzdorné“), ale zase špičkové sedadlá Recaro. Tie vás obopnú tak, že sa vám z auta nechce ani len vystúpiť. A zase keď už raz sedíte vnútri, stojí za to aj pohľad cez predný volant na obrovskú prednú kapotu.
Urobí vám deň
Palubný systém má navyše mnoho prvkov, ktoré inde nenájdete. Údaje o presných tlakoch či teplote na hlavách valcov alebo telemetrii. Nie len že si môžete odmerať, za koľko presne spravíte šprint na 400 metrov alebo za koľko sa rozbehnete na 100 kilometrov za hodinu.
Ale môžete svoje „rekordy“ aj prekonávať. Všeobecne vidíte pred sebou tabuľku najlepších časov a môžete ich skúšať prekonávať. Ako v nejakej hre. Samozrejmosťou je však upozornenie, že toto môžete robiť len na uzatvorenej trati. Skrátka, toto je Amerika, ktorú inde nenájdete.
Fordu sa podarilo natoľko naštartovať legendu menom Mustang (jeho predposledná verzia nebol úplný zásah do čierneho), že by som jeden do garáže pokojne bral aj ja. Je to auto, kde prestanete rozmýšľať o problémoch, cítite sa, že ste v inom svete a užívate si radosť. Skrátka je to auto pre dlhé chvíle, ktoré si vyberiete vždy, keď si chcete urobiť krajší deň.
Alebo si len „jednoducho“ splniť sen raz mať Mustang zaparkovaný v garáži. Ja však za seba radím určite verziu s osemvalcovým motorom. Pretože Mustang musí mať dušu, no a ten motor mu ju dá.
Ford Mustang
Motor: štvorvalec
Výkon: 233 kW (317 koní)/432 Nm
Maximálna rýchlosť: 233 km/h (obmedzená)
Prevodovka: šesťstupňová manuálna
Náhon: zadné kolesá
Nameraná spotreba: komb. 10 litrov na 100 km
Emisie: 179 g/km
Akcelerácia: z 0 na 100 km/h za 5,3 sekundy
Základná cena: 38-tisíc eur