StoryEditor

James Bourne vám nedovolí vydýchnuť

05.09.2007, 00:00
Pred piatimi rokmi ho z mora vylovili francúzski rybári s dvoma guľkami v chrbte. Netušil, kto je, ani odkiaľ pochádza. Bez najmenších problémov však narábal so zbraňou a ak bolo treba, profesionálne zvládal boj tela na telo. Zúfalo preto začal pátrať po vlastnej minulosti. James Bourne.

Bourne verzus Bond
Film Agent bez minulosti v hlavnej úlohe s Mattom Damonom sa v roku 2002 zjavil v kinách pomerne nenápadne. Asi nik vtedy netušil, že z Jamesa Bourna sa časom stane kult. Po druhej časti Bournov mýtus v roku 2004 a najmä po premiére (údajne) záverečnej časti Bournovo ultimátum médiá agenta bez pamäti pasujú za novodobého Jamesa Bonda. Koniec koncov, vhodné iniciály na to má. Chýba mu však viac osudových žien a britský humor.
James Bourne je konečne bližšie k pravde. Po rokoch pátrania, útekov z jedného štátu do druhého, zlikvidovaní niekoľkých protivníkov, ale aj strate milovanej osoby, sa schyľuje k zúčtovaniu. Kúsky mozaiky Bournovho života sú pripravené poskladať finálny obraz.
Jednoduché to však, ako inak, nebude. Kým sa Bourne postaví zoči-voči tomu, kto mu konečne dá vytúžené odpovede, bude musieť opäť unikať, skákať po strechách, zachraňovať aj ochraňovať, bojovať i ustupovať. A to všetko s nejasnými spomienkami, útržkami, ktoré hrdinu viac metú ako mu napovedajú.
Bournova trilógia nie je prvým filmom s motívom straty pamäti či postupného rozpamätúvania sa. Vďaka čomu teda žne taký úspech? Spôsobom svojho spracovania. Vystavaním príbehu, napätia, choreografiou bojových scén, kamerou, postupnou premenou hlavného hrdinu. A všetky tieto zložky sú dotiahnuté do maxima predovšetkým v aktuálnej trojke.
Bez zastavenia
Divák musí byť v strehu od prvých sekúnd, pretože nadupaná akcia sa na neho valí z plátna závratnou rýchlosťou. Dynamické prestrihy, roztrasená kamera typická pre filmy režiséra Petera Greengrassa (Let 93), úderná nevtieravá hudba, matné svetlo, to všetko robí z Bournovho ultimáta viac ako bežný akčný film. Navyše namiesto veľkovýpravných scén volí Greengrass radšej minimalistické výrazové prostriedky - akciu buduje cez detaily, nemé pohľady, nevtieravé gestá. Divák si ani napriek tomu nevydýchne, azda len na chvíľu pri panoramatických podhľadoch na mestá.
Výrazný podiel na atmosfére filmu majú aj herci - je zaujímavé sledovať, ako sa z rozpačitého "mladíka" Matta Damona v prvom diele stáva v závere trilógie sebavedomý agent s jediným cieľom. Napätie aj bez zbytočných slov srší ukážkovo aj z tvárí predstaviteľov CIA Pamely Landy (Joan Allen) a Noaha Vosena (David Strathairn) - navyše keď každý z nich háji v agentúre inú farbu. Ich súboj vo forme dialógov má rovnakú šťavu ako ten fyzický medzi Jamesom Bournom a "čističom" Deshom.
Bournovo ultimátum v závere skutočne odhalí minulosť agenta Jamesa Bourna. Pre niekoho bude toto odhalenie prekvapivé, pre iného možno nie. V každom prípade Bourne skončí presne tak, ako začal - vo vlnách. Dvierka pre prípadné pokračovanie si však nechal otvorené...

01 - Modified: 2003-06-09 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Krátko 02 - Modified: 2003-06-09 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Sudcovia bez peňazí
menuLevel = 2, menuRoute = dennik/servisne-prilohy, menuAlias = servisne-prilohy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
03. máj 2024 03:53