StoryEditor

Ďalšia sezóna pretekov F1 v červenej réžii

26.10.2004, 00:00
Snaha zatraktívniť prestížny seriál majstrovstiev sveta formuly 1 sa nevydaril. Ani predsezónne zmeny pravidiel nepriniesli očakávaný dramatický boj o čelné pozície, ktoré opäť výhradne patrili pilotom talianskej stajne Ferrari. Nič na tom nezmenilo ani víťazstvo Juana Pabla Montoyu v nedeľňajšej záverečnej veľkej cene Brazílie.

Michael Schumacher sa po siedmykrát stal majstrom sveta už po štrnástich pretekoch a jeho tímový kolega Rubens Barrichello bez problémov obsadil v celkovom hodnotení druhé miesto. O víťazovi pohára konštruktérov teda nebolo pochýb. Šéf formuly 1 Bernie Ecclestone tak môže opäť premýšľať o tom, čo by zastavilo jednoznačnú dominanciu tímu z Maranella. Technický šéf tímu Ferrari Ross Brawn si len ťažko mohol predstavovať lepší rok, ktorý bol tiež v znamení úpadku Williamsov a McLarenu, naopak, na špičku sa dotiahli stajne BAR a Renault.
Ďalšia sezóna snov
Tridsaťpäťročný Nemec Michael Schumacher je na vrchole svojej kariéry. V tomto roku vyhral trinásť pretekov a rekord vytvoril aj v počte nazbieraných bodov za rok (148). Pripísal si sedem víťazstiev za sebou a zaistil si už siedmy titul, čím zlepšil vlastnú unikátnu bilanciu. Hovoria za neho čísla. Len v Číne na novom okruhu sa mu nedarilo a málokto pochybuje, že v ďalšom roku by ho mohol niekto pripraviť o ôsmy titul. Červené vozy sú momentálne jasne najrýchlejšie, čo dokázal aj dvoma víťazstvami Brazílčan Rubens Barrichello. Ferrari šiesty raz za sebou dominovalo na Pohári konštruktérov. "Už v roku 2002 som hovoril, že to bola sezóna snov a že ju len ťažko zopakujeme. Mýlil som sa," vyhlásil Brawn. "V tomto roku sme spokojní aj preto, že sme sa dokázali vyrovnať so zmenami pravidiel," povedal. Pätnásť pretekov za sezónu vyhrali v roku 1988 vozy McLaren, stajňa Ferrari rovnaký výkon zopakovala pred dvoma rokmi. A nechýbalo veľa, Barrichello sa z pole position mohol na domácom okruhu v Brazílii postarať o rekordné šestnáste víťazstvo. V cieli boli červené vozy na prvom a druhom mieste osemkrát.
Slabí súperi
Súperi však Ferrari situáciu veľmi uľahčili. Dlhoročný rival McLaren vyhral jediné preteky. Prvý raz na najvyšší stupienok v sezóne vystúpil až v poslednom závode jazdec Williamsu. Raz vyhral Renault. Druhý tím v konečnom poradí Pohára konštruktérov BAR neprešiel cieľom ako prvý ani raz. Po zmene systému bodovania sa rekordy v súčtoch síce očakávali, ale 262 bodov tímu Ferrari predstavuje 82 percent z maximálneho počtu...
Fantastickú sezónu má za sebou BAR. "Sme druhí v sezóne, neuveriteľné," jasal šéf tímu David Richards. "Jenson Button i Takuma Sato odvádzali vynikajúce výkony. Tretie a ôsme miesto v MS je skvelým výsledkom. Sme mladý tím a každým závodom získavame skúsenosti. Myslím si, že máme na to, aby sme sa medzi elitou udržali," hovoril natešený Richards. Renault mal na dosah striebornú pozíciu, ale nakoniec oslavovali i tretie miesto. "Dosiahli sme svoj cieľ, misia je splnená," radoval sa prezident Patrick Faure. "Mám radosť najmä z toho, že sme mali pred štvrtým tímom veľký náskok. Naopak, na druhú pozíciu nám chýbalo málo. Mali sme ambiciózny cieľ, o rok to chceme ešte zlepšiť," plánoval Faure.
Ďalšie zmeny
Ecclestone si teda opäť môže lámať hlavu, ako vyrovnať výkonnosť. Medzinárodná federácia schválila na ďalší rok nové normy - stajne môžu pre kvalifikáciu i preteky použiť len jednu súpravu pneumatík, s jedným motorom musia odjazdiť dva víkendy namiesto terajšieho jedného. Výrazné zmeny čakajú i aerodynamiku vozidiel. Od roku 2006 dôjde k obmedzeniu výkonu - zo súčasných trojlitrových desaťvalcov budú musieť konštruktéri pripraviť motor 2,4 litra s ôsmimi valcami. Napriek tomu sa odborníci už teraz zhodujú, že tieto zmeny taliansku stajňu z trónu nezhodia.

FORMULA 1
VC Brazílie:
1. J. P. Montoya (Kol.) Williams BMW 1:28:01,451 h, 2. Räikkönen (Fín.) McLaren Mercedes +1,022, 3. Barrichello (Braz.) Ferrari +24,099, 4. Alonso (Šp.) Renault +48,908, 5. R. Schumacher (Nem.) Williams BMW +49,740, 6. Sato (Jap.) BAR Honda +50,248, 7. M. Schumacher (Nem.) Ferrari +50,626, 8. Massa (Braz.) Sauber Petronas +1:02,310

Konečné poradie
1. M. Schumacher Nem.) 148
2. R. Barrichello (Braz.) 114
3. J. Button (V. Brit.) 85
4. F. Alonso (Šp.) 59
5. J. P. Montoya (Kol.) 58
6. J. Trulli (Tal.) 46
7. K. Räikkönen (Fín.) 45
8. T. Sato (Jap.) 34
9. R. Schumacher (Nem.) 24
10. D. Coulthard (Šk 24
11. G. Fisichella (Tal.) 22
12. F. Massa (Braz.) 12
13. M. Webber (Austr.) 7
14. O. Panis (Fr.) 6
15. A. Pizzonia (Braz.) 6
16. Ch. Klien (Rak.) 3
17. C. Da Matta (Braz.) 3
18. N. Heidfeld (Nem.) 3
19. T. Glock (Nem) 2
20. Z. Baumgartner (Maď.) 1

Pohár konštruktérov
1. Ferrari 262
2. BAR Honda 119
3. Renault 105
4. Williams BMW 88
5. McLaren Mercedes 69
6. Sauber Petronas 34
7. Jaguar Cosworth 10
8. Toyota 9
9. Jordan 5
10. Minardi 1

menuLevel = 1, menuRoute = sport, menuAlias = sport, menuRouteLevel0 = sport, homepage = false
23. apríl 2024 17:32