StoryEditor

Kórejská investícia mení predstavy vlády o výstavbe diaľníc

Investícia automobilky Hyundai/KIA do vybudovania výrobného závodu jej dcérskej firmy zamávala s vládou schválenou koncepciou výstavby diaľnic. Tá ešte prejde zmenami a v prospech diaľnice smerujúcej do Žiliny sa z vnútra rezortu dopravy presunie časť peňazí určených na iné diaľnice. Posledné štyri úseky diaľnice D1 z Ladiec do Žiliny a jeden diaľničný privádzač totiž ešte nie sú hotové.
Ohlásená investícia automobilky Hyundai/KIA do nového závodu pri Žiline zamávala s vládnou koncepciou výstavby diaľnic. V prospech diaľnice smerujúcej do Žiliny sa presunie časť peňazí určených na iné diaľnice. Posledné štyri úseky diaľnice D1 z Ladiec do Žiliny a jeden diaľničný privádzač totiž ešte nie sú hotové. Podľa dohody s automobilkou KIA by táto časť diaľnice mala byť v prevádzke už v decembri roku 2006, oproti pôvodne plánovanému roku 2007.

Z rozpočtu a z fondov
V tomto polroku ministerstvo na úsek Ladce-Sverepec vyčlení 1,2 miliardy korún a v ďalšej fáze o 400 miliónov viac. Peniaze pôjdu z kapitoly ministerstva dopravy. S ďalším úsekom Sverepec-Vrtižer bude menej problémov. Celý by sa mal financovať z Kohézneho fondu.
Naopak, najproblematickejší bude úsek Vrtižer-Hričovské Podhradie. Ten už je zakontrahovaný a možnosť použiť európske peniaze tak nie je aktuálna. V tendri na výstavbu úseku zvíťazil Doprastav. "Mal som rokovania s Doprastavom a dohodli sme sa, že si zoberú úver a túto stavbu prefinancujú," skonštatoval Prokopovič. Možnú garanciu zo strany štátu vidí v Diaľničnej spoločnosti, ktorá by mala vzniknúť najneskôr do roku 2006. Na jej účet budú smerovať výnosy z diaľničného mýta, časť daní z palív, mazív a uhľovodíkov či transfery ministerstva financií na údržbu a opravy cestnej siete. Z týchto výnosov má potom štát vyrovnať úverový vzťah medzi Doprastavom a bankou. Podľa generálneho riaditeľa Doprastavu Dušana Mráza firma už budúci týždeň o možnej pôžičke bude rokovať s bankami, pričom nie je celkom isté, že peniaze dostane. "Budeme sa Doprastavu snažiť pomôcť, v opačnom prípade máme ešte jednu alternatívu," reagoval Prokopovič.
Diaľničný privádzač Žilina-Strážov by mal stáť len 380 miliónov korún. Podľa ministra je však možné, že sa dostavia až po roku 2006, keďže nepatrí medzi záväzky Slovenska voči kórejskému investorovi.
Najväčším problémom pri výstavbe je majetkovoprávne vyrovnanie pozemkov. Vlastníci si uvedomujú časovú tieseň štátnych orgánov, a preto ich začínajú ponúkať za vyššie ceny, než sú kúpne limity ministerstva.

Súkromné zdroje nie
Ministerstvo tiež vylúčilo včerajšie vyjadrenia ministra hospodárstva Pavla Ruska, podľa ktorých by sa táto časť diaľnice mohla budovať aj zo súkromného kapitálu. "Keďže ešte nie je vybraný ani poradca pri výbere investora, nie je reálne, aby sa to stihlo," povedal hovorca ministerstva dopravy Tomáš Šarluška s tým, že investor sa má vybrať už v roku 2005. Navyše by bolo potrebné rozšíriť zoznam diaľničných úsekov, ktoré Slovensko investorom ponúka a ten by musela opäť schváliť vláda.
s. 6 Po diaľnici...

Fakty o prioritných diaľničných úsekoch 
Úsek D1 Stavebné náklady(mld. Sk) Dĺžka (km)
Ladce-Sverepec 4,156 9,94
Sverepec-Vrtižer 8,518 9,81
Vrtižer-Hričovské Podradie 3,746 13,46
Hričovské Podhradie-Žilina 5,652 4,58
privádzač Žilina-Strážov 0,380 2,55
Spolu 22,452 40,34
Zdroj: MDPT
menuLevel = 1, menuRoute = dennik, menuAlias = dennik, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
26. apríl 2024 07:00