StoryEditor

Firmy investujú do prepustených

22.04.2004, 00:00
Výpoveď. Slovo, ktoré mnohým naháňa strach a pocit beznádejnosti. Žiaľ, tiež slovo, ktoré možno v období, keď ekonomika na tom nie je práve najlepšie a nezamestnanosť stúpa, počúvať čoraz častejšie. Istí si nemôžu byť ani ľudia na vyššej pozícii. Naopak.

Práve vo chvíli, keď treba dosahovať aj tie najmenšie úspechy, sa ukázalo, že vedenie firiem rýchlejšie hľadá medzi šéfmi niekoho, na koho môže chyby zhodiť.
Ani v takej ťažkej situácii netreba vešať hlavu. Existuje pomoc, dokonca zo strany zamestnávateľa. Ten malý zázrak sa volá "outplacement" a znamená v podstate presunutie, doslova vymiestnenie. Presnejšie, za týmto anglickým slovom sa skrýva profesionálne poradenstvo, ktoré má ľuďom pomôcť nájsť novú prácu.

Úľava aj pre firmu
Servis má uľahčiť situáciu obidvom stranám - tak firme, ktorá musí ľudí prepustiť, ako aj prepusteným, ktorí si musia hľadať nový zdroj príjmov.
Celá vec funguje takto: s ponukou využiť služby agentúry na outplacement prichádza spravidla zamestnávateľ, ktorý tiež hradí všetky náklady. V mnohých prípadoch si človek, ktorý dostal výpoveď, môže vybrať - alebo odstupné, alebo outplacement. Ak zvolí druhý variant - poradenstvo pri hľadaní novej práce, väčšinou zostane zamestnancom firmy. Dostáva však nižší plat.
Finančne výhodná je podpora outplacementu často aj pre firmy. V Nemecku na ňu napríklad dostávajú podporu od štátu, ktorý im tak "ďakuje" za to, že nerozširujú zástup štyroch miliónov nezamestnaných.

Rukavičky neuškodia
Ak si zamestnanec zvolí outplacement, dostane prideleného osobného poradcu, ktorý sa mu venuje po celý čas hľadania práce. Ten musí často najskôr kandidáta povzbudiť a dodať mu vôbec chuť hľadať si prácu. "Strach z toho, že sú neperspektívni, je u kandidátov často väčší ako obava, že nenájdu prácu," hovorí Oscar Winzen, ktorý pomáha pri outplacemente v mnohých nemeckých bankách.
Lepší ako terapia je, podľa neho, v tej chvíli tréning, keď sa klient usiluje o to, aby sa naučil vyzdvihnúť svoje silné stránky. Winzen to prirovnáva k situácii, keď človek musí vidieť sám seba ako akciu a musí sa snažiť zistiť, akú má táto akcia hodnotu. Na to je dobré uvedomiť si a povedať, akú má prax, skúsenosti a špeciálne znalosti.
Pritom nejde len o to, ako vidí kandidát sám seba, ale aj ako ho vidí okolie. "Na to sa musí ísť opatrne, v rukavičkách," hovorí Ulrich Künzel, predseda Spolkového zväzu nemeckých poradenských spoločností (BDU). Ľudia sú v týchto situáciách často citliví a demotivovaní, pretože práve prešli veľkým sklamaním.
Ďalším krokom je vytvorenie vlastnej stratégie: aké sú ciele klienta? Je mobilný, alebo chce zostať v rovnakom meste? Chce ďalej pracovať 14 hodín denne, alebo mať menej náročnú prácu a viac času na rodinu? "Potom zvážime, aké profesijné možnosti vôbec má," dodáva Künzel.
Takmer v poslednej fáze poradca pomáha postihnutému pripraviť sa na pohovory, napríklad prostredníctvom videa a tréningu, dáva praktické rady a hľadá preňho ponuky v najrôznejších databankách. Posielať životopisy a absolvovať pohovory musí kandidát sám.

Čas sú peniaze a zamestnania
Ako dlho také poradenstvo môže trvať, je rôzne. Záleží na financiách, postavení a firme.
Zrejme najobsiahlejšia je časovo neobmedzená individuálna "starostlivosť", keď má klient k dispozícii poradcu až dovtedy, kým neprejde úspešne skúšobným termínom v novej práci. Ak ho počas nej prepustia, môže využívať poradenstvo ďalej.
Honorár za takúto službu je väčšinou dvadsať percent ročného príjmu klienta. "Tento variant dosahuje najlepšie výsledky. Kandidát je vlastne tak dlho v starostlivosti agentúry, kým nedostane nové miesto. Je to akási garancia," hovorí Künzel z BDU.
Toto individuálne a neobmedzené poradenstvo je výhodné predovšetkým pre vysoko postavených manažérov, pre ktorých je to často prvýkrát, keď sa musia opäť uchádzať o novú prácu. Taká situácia pritom nie je výnimočná. "Dnes sa to môže stať každému, či už normálnemu radovému zamestnancovi alebo niekomu z predstavenstva," hovorí Eberhard von Rundstedt zo spoločnosti Rundstedt & Partner, jednej z najväčších nemeckých agentúr špecializovaných na outplacement. "Topmanažéri už nie sú svätí," hovorí aj Christine Stimpelová z agentúry zameranej na vyhľadávanie vedúcich pracovníkov a na personálne poradenstvo Spencer-Stuart.
Veľká väčšina poradenských služieb je obmedzená časovo. Tri štvrtiny na šesť mesiacov, zostatok na tri mesiace alebo na jeden rok.
Rozdielna môže byť aj ich forma - individuálne alebo skupinové poradenstvo. Individuálne je, ako sme povedali, vhodné pre manažérov, skupinové, naopak, pre radových zamestnancov. Aj za tých platí poradenstvo firma, ktorá ich prepúšťa. Väčšinou paušálne dve- až štyritisíc eur.
Priemerný "kandidát", ktorý využije ponuku individuálneho outplacementu, má v Nemecku 43 - muži a 40 rokov - ženy. U posledného zamestnávateľa pracovali v priemere vyše osem rokov a zarábali zhruba 90 000 eur ročne.
Na individuálnom poradenstve sa podľa BDU v Nemecku v roku 2002 zúčastnilo dovedna 2 750 ľudí, v skupinách 4 900. Väčšinou išlo o pracovníkov z tzv. tretej a zo štvrtej vedúcej úrovne.

Zn.: práca rýchlo
Pre nemecké firmy nie je outplacement žiadna neznáma. Pre mnohé veľké koncerny je to dobrá príležitosť, ako si zachovať "dobrý imidž", niekedy ušetriť na odškodnom, ale zároveň pomôcť zamestnancom. Jednou z firiem, ktorá má s outplacementom dobré skúsenosti, je napríklad koncern Siemens. Individuálne poradenstvo ponúkol hlavne manažérom. Vlani prostredníctvom jeho vlastného outplacementového centra našlo novú prácu šesť z nich. Do skupinového poradenstva v minulom roku prešlo asi 400 zamestnancov, dnes viac ako polovica z nich má novú prácu. Veľké skúsenosti s tým majú aj miestne banky, či už HypoVereinsbank či Commerzbank.
V neposlednom rade z ekonomickej krízy profitujú firmy, ktoré poradenstvo pri outplacemente poskytujú. V Nemecku je ich na vysokej úrovni asi dvadsať. Podľa odhadov BDU ich obrat v roku 2002 (výsledky za minulý rok ešte neboli uverejnené) medziročne stúpol o 27,5 percenta na 37 miliónov eur. Celkom 26 miliónov eur bol obrat v oblasti individuálneho poradenstva a 11 miliónov v oblasti skupinového poradenstva.
Aký profit z toho majú klienti? Podľa štúdie, ktorú v tomto segmente poradenstva uskutočnil BDU, väčšina z nich našla novú prácu v priemere za sedem mesiacov. Tri štvrtiny z nich pritom zvolili stále zamestnanie, štvrtina začala podnikať na vlastný účet.
Keď si pomyslíme, že každý druhý nezamestnaný hľadá v Nemecku prácu dlhšie ako rok, je to určite dobrý výkon. Či je však nové zamestnanie naozaj ich miesto snov, alebo ich len uspokojuje, to sa v štúdii neuvádza.

menuLevel = 2, menuRoute = hnporadna/moja-kariera, menuAlias = moja-kariera, menuRouteLevel0 = hnporadna, homepage = false
19. apríl 2024 23:36