StoryEditor

Na opravy ciest nie je dostatok peňazí

Podľa Slovenskej správy ciest (SSC) je ročná potreba prostriedkov na údržbu ciest a diaľnic zhruba dvaapolnásobne vyššia, ako organizácia na tento účel dostáva zo štátneho rozpočtu. Aby sa však slovenské cesty priblížili štandardu Európskej únie, bola by reálna potreba podľa rezortu dopravy až štvornásobná.
Správa ciest, ktorá má v súčasnosti ešte na starosti všetky typy ciest, v tomto roku dostala na základe zmluvy s ministerstvom dopravy 14,2 miliardy korún. Z tejto sumy je na opravy a údržbu ciest určených 2,4 miliardy. Zhruba 900 miliónov si vyžiada administratíva SSC a zvyšok zväčša výstavba diaľnic.
Decentralizácia cestnej správy, ktorá je jedným z cieľov začínajúcej transformácie SSC, sa podľa predstaviteľov rezortu dosiaľ nejaví lacnejšia ako doterajšie centrálne riadenie. Samosprávne kraje, ktoré po transformácii SSC prevezmú cesty druhej a tretej triedy, sa budú musieť uspokojiť s prerozdelením štátnych financií podľa niekoľkých kritérií tak, že výsledná suma zostane porovnateľná so súčasným stavom. Generálny riaditeľ sekcie cestnej infraštruktúry ministerstva dopravy Peter Barek je však presvedčený, že by sa situácia mohla zlepšiť po pripravovanej daňovej reforme, kedy by vyššie územné celky mali dostať vyšší podiel z vybraných daní. Po ukončení transformácie bude diaľnice a cesty prvej triedy spravovať samostatná diaľničná spoločnosť, ktorá podľa Bareka možno vyšším územným celkom tieto cesty prenajme. Poskytnutie niektorých regionálnych ciest do správy súkromným investorom, podobne ako v prípade železníc, rezort momentálne nepovažuje za vhodné riešenie. Dôvodom je ich strategický hospodársky charakter.


Najdrahšie sú opravy súvislých úsekov
Najčastejšími opravami, ktoré správa ciest robí, sú lokálne rekonštrukcie. Z celkového balíka peňazí na údržbu však tieto rekonštrukcie "pohltia" iba 150 miliónov korún. Drahšie sú opravy súvislých úsekov, kde sa opravujú tzv. mikrokoberce a koberce. Tie ročne stoja približne 600 miliónov. Zvyšok sú bežné náklady údržby. Najkritickejšie obdobie v roku z hľadiska opráv je zima, keďže nie je možné naplánovať ich rozsah. "Výmena dopravného značenia a bezpečnostných zariadení sa každoročne robí v zredukovanom rozsahu vo výške maximálne štvrť miliardy korún ročne," uviedol pre HN vedúci kancelárie generálneho riaditeľa SSC Juraj Fürst. Podľa neho sú napriek tomu nehody, ktoré by vyslovene zapríčinila slabá údržba vozovky, len veľmi ojedinelé.

Rozdelenie jednotlivých kategórií ciest v SR
Diaľničná sieť 307 km
Cesty I. triedy 3 224 km
Cesty II. triedy 3 829 km
Cesty III. triedy 10 396 km
Celková dĺžka cestnej siete 17 755 km
Zdroj: SSC


menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
20. apríl 2024 12:01