StoryEditor

Financovanie kampane (nie) je tajomstvo

17.09.2002, 00:00

Bratislava (hn/koll, mru, zub, tet, alg)
Podľa zákona každá strana, ktorá prekročí sumu 12 miliónov korún, musí zaplatiť daňovým poplatníkom formou pokuty dvojnásobok toho, čo na svoju propagáciu vynaložila navyše. Hoci niektoré politické strany robia evidentne finančne veľmi nákladnú kampaň a majú po celom Slovensku stovky billboardov, všetky oslovené nás informovali, že sa zmestia do tohto limitu. Ako HN informoval hovorca Smeru Marek Maďarič, presná suma výdavkov na kampaň ešte nie je známa. Smer si vzal na kampaň pôžičku 10 miliónov korún. "Strana Smer má 450 billboardov," tvrdí Maďarič. Výdavky ANO podľa šéfa volebnej kampane strany Jozefa Heribana neprekročia zákonom stanovený limit. Heriban však upozornil, že k tejto sume treba pripočítať aj náklady na organizáciu mítingov, imidžových materiálov a darčekových predmetov. Až 90 % z prostriedkov na kampaň bude strany kryť z finančnej podpory (celkom 20 mil. SK), ktorú ANO venoval jej predseda Pavol Rusko. ANO v mesiacoch august a september inštalovala 800 billboardov na celom území SR. SMK ráta s výdavkami menej ako 10 miliónov korún. Finančné krytie zabezpečuje pôžička z banky (5 mil. Sk) a vlastné zdroje. SMK na svoju propagáciu využíva podľa hovorkyne strany Lívie Pokstalerovej 216 billboardov. Pravá SNS v tejto chvíli ešte nemá uzavreté všetky výdavky. "Predpokladané náklady sú 1,5 milióna," informoval predseda Ústredného volebného štábu PSNS Richard Hulín. Časť nákladov na predvolebnú kampaň pokrýva PSNS z členských príspevkov. Niektoré propagačné materiály a prenájom billboardov zabezpečili sponzorsky. Zvyšné finančné náklady (okolo 1 mil. Sk) na kampaň financujú poslanci NR SR za PSNS a ostatní kandidáti z prvej desiatky kandidátky. V čase kampane využíva PSNS približne 170 billboardov, tvrdí Hulín. Celkové výdavky KDH na kampaň budú približne 11 mil. Sk. Túto sumu tvorí príspevok od štátu za poslanecké mandáty (4,5 mil. Sk), dar od SDK v rámci prerozdeľovania medzi materské strany SDK (cca 4 mil. Sk po zdanení), pôžička od banky (necelých 5 mil. Sk), členské príspevky a sponzorské dary. Strana má v septembri prenajatých 331 billboardov. "SDĽ dodrží stanovený limit 12 mil. Sk. Spolu s partnermi SOP a SDS sme vyčlenili 1 mil. Sk na volebnú kampaň na pomoc postihnutým povodňami," povedal Ján Richter, ústredný tajomník strany a šéf volebnej kampane. SDĽ kryje svoju kampaň z úveru od bankovej inštitúcie (10 mil. Sk), z členských príspevkov a z prostriedkov zo štátneho rozpočtu. SDĽ si prenajalo 300 billboardov a 300 cityposterov a miniboardov. "Kampaň financujeme z členských príspevkov a z volebného fondu sympatizantov strany. Výdavky na kampaň nebudú vyššie ako 900-tisíc. Plánovali sme aj 20 až 30 billboardov, máme už aj vytlačené plagáty. Za jednu plochu na dva týždne by sme však museli zaplatiť agentúre okolo 10-tisíc, na čo nemáme. Preto sú nám smiešne vyjadrenia jednej strany, ktorú stojí billboard len 3-tisíc," povedal nám Ladislav Jača, ústredný tajomník KSS. V septembri si SDKÚ objednala približne 1 000 billboardov. SDA má 350 billboardov. Ako informovala hovorkyňa Dana Benkovičová, výdavky SDA na kampaň sú 8 miliónov 960-tisíc korún, z toho za billboardy dá SDA 1 milión 372-tisíc korún, na inzerciu 3 milióny 188 704, na kampaň mladých je určených 1 milión 400-tisíc, priama komunikácia 2 milióny 400-tisíc a tlačoviny 600-tisíc. SDA kampaň vykryje z pôžičky (5 mil.), 3 milióny 960 704 sú zo sponzorských a členských príspevkov.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/parlamentne-noviny, menuAlias = parlamentne-noviny, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
19. apríl 2024 18:06