StoryEditor

Wal-Mart -- najuznávanejšia spoločnosť sveta

19.05.2003, 00:00

Vzhľadom na novinové titulky v minulom roku, keď slová ako škandál a podvod prevažovali nad ziskami a stratami, je krajným optimizmom zverejniť zoznam najuznávanejších spoločností sveta. Podnikanie vlani nebolo uznávané, bolo predmetom cynizmu a posmechu. Spoločnosti Tyco a WorldCom sa stali synonymom povrchnej chamtivosti a udalosti vo Vivendi a ABB odhalili špinu fantastických rozmerov. Časopis Fortune a konzultačná spoločnosť Hay Group však aj napriek tomu zverejnili tento zoznam v presvedčení, že stále existujú firmy, ktoré si zasluhujú uznanie.
Tohtoročný rebríček, ktorý Hay Group vypracúva už od roku 1997, tento fakt jednoznačne zdôraznil. Zo zoznamu sa vytratili bývalí obľúbenci analytikov, ako AOL Time Warner či Duke Energy, a voľné miesta zaplnili, napríklad, Unilever či Emerson Electric, ktoré za uznanie vďačia svojim solídnym produktom a finančným výsledkom. Nedobre sa vodilo aj spoločnosti Home Depot, ktorá sa stal najhoršou akciou v indexe Dow Jones a niet divu, že v zozname najuznávanejších spoločností sa prepadla z 5. na 17. miesto. Zlé správy a vysoké straty poškodili aj také mená, ako J.P. Morgan Chase, Ford či Bristol-Myers Squibb.
No kyvadlo zmien sa pohlo aj opačným smerom. Obchodný reťazec Wal-Mart, ktorý sa na zozname objavil prvýkrát v roku 1999 na 7. mieste, v tomto roku získal prvenstvo a z trónu zosadil spoločnosť General Electric. Legendárny investor Warren Buffet hlasoval za Wal-Mart, ktorý označil za "najväčšiu spoločnosť široko-ďaleko, ktorá nestratila ani trošku zo získanej dynamiky z čias, keď ju Sam Walton vytvoril". Výrazný vzostup zaznamenal aj Dell Computer, ktorý poskočil z 23. na 4. miesto. Procter & Gamble stúpol z 15. na 7. priečku a práve táto firma je žiarivým príkladom, ako respondenti oceňujú pozitívne zmeny. Predtým, ako Alan G. Lafley prevzal veliteľské žezlo, spoločnosť stratila z trhovej hodnoty 70 mld. USD a ani sa nedostala do zoznamu najuznávanejších firiem. Nový šéf dokázal v priebehu jedného roka zvýšiť zisky o 48,9 % a akcie spoločnosti vzrástli o 9,5 %.


Pravdepodobne najpozoruhodnejší vývoj znamená zvýšenie počtu spoločností v zozname, ktoré nepochádzajú z USA. Medzi najlepšiu 50 sa totiž dostalo 14 mimoamerických firiem, čo oproti minulému roku zodpovedá dvojnásobku. Rastúci rešpekt európskych a ázijských spoločností a mnohé firmy sa dostali na zoznam jednoducho preto, že sa ich čoraz viac nachádza na medzinárodnom radare.
Na prieskume Hay Group sa zúčastnilo viac než 10-tisíc riaditeľov a manažérov z 345 spoločností z celého sveta. Každý respondent pridelil firmám zo svojho sektora body od 1 do 10 v celkovo 9 kategóriách: kvalita riadenia, kvalita produktov a služieb, inovácia, hodnota dlhodobých investícií, finančné zdravie, schopnosť pritiahnuť, rozvíjať a udržať si talentovaných ľudí, zodpovednosť voči obyvateľom a životnému prostrediu, múdre používanie firemného majetku a podnikateľská prezieravosť. Celkový rebríček sa zakladá na priemeroch získaných bodov v jednotlivých kategóriách.

Najuznávanejšie firmy sveta

2002 2001 Firma Štát
1 2 Wal-Mart Stores USA
2 1 General Electric USA
3 3 Microsoft USA
4 23 Dell Computer USA
5 6 Johnson & Johnson USA
6 4 Berhshire Hathaway USA
7 15 Procter & Gamble USA
8 -- IBM USA
9 20 Coca-Cola USA
10 7 FedEx USA
Zdroj: Fortune

Najuznávanejšie firmy vo vybraných sektoroch

Firma Sektor Poradie v celkovom
rebríčku
2002 2001
General Electric elektronika 2 1
Microsoft počítače 3 3
Berkshire Hathaway poistenie 6 4
Toyota Motor automobily 11 25
Nokia siete 18 24
Singapore Airlines letectvo 21 50
British Petroleum ropa 31 45
Zdroj: Fortune

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
20. apríl 2024 16:04