StoryEditor

Najvyšší čas pre dominantných operátorov

Zdá sa, akoby v tomto roku postihla dominantných telekomunikačných operátorov akási predčasná zimná depresia. Ešte stále sa totiž nedohodli na podmienkach prepojovacích zmlúv, hoci niekoľko "konečných termínov" už majú za sebou. Počasie však zrejme nebude jedinou príčinou.
Prepojovacie zmluvy medzi jednotlivými mobilnými operátormi a Slovenskými telekomunikáciami sa podpisujú každoročne. Stanovujú sa v nich podmienky vzájomného prepojenia sietí a okrem iného aj ceny za ukončovanie volania v sieťach konkurencie.
Sadzby za ukončenie hovoru v pevnej sieti a v mobilných sieťach sa líšia. Rozdielne sú preto aj ceny volaní z mobilu na domáci telefón a naopak. Práve tieto tzv. terminačné poplatky inkasované mobilnými operátormi sú tŕňom v oku telekomunikácií. V poslednom čase obetovali nemalé úsilie a prostriedky na kampaň, ktorá mala poukázať na tieto rozdiely. Snažia sa de facto dokázať, že sumy, ktoré si účtuje EuroTel aj Orange, nie sú založené na ekonomicky oprávnených nákladoch -- čo by podľa zákona mali, a zahŕňajú aj neprimeranú mieru zisku. Traja najväčší operátori sa tak dostali do zaujímavej pozície: výšku týchto poplatkov by boli ochotní zverejniť, ak to urobia aj ostatní. Ich oprávnenosť však nakoniec posúdi až hlavný dodávateľ životabudičov na zimné obdobie -- telekomunikačný úrad, a preto v súčasnosti z ekonomického hľadiska na zmeny v budúcoročnej zmluve nemajú dôvod.
Svoju iniciatívu otvoriť širokú diskusiu o ukončovacích poplatkoch telekomunikácie zdôvodnili ich výškou. Klienti telekomunikácií musia za volania do mobilných sietí platiť viac než klienti mobilných operátorov pri opačnom volaní. Oponenti však celú vec vnímali ako snahu o tlak, ktorý mal predchádzať samotným rokovaniam o budúcoročných zmluvách. Keby aj, proti tomuto tlaku sú prevádzkovatelia mobilných sietí odolní.
Operátori jednoznačne majú záujem o prepojenie. Je to nevyhnutnosť. Keby totiž zákazník nemohol volať z jednej siete do druhej, boli by všetky ponúkané balíky telekomunikačných služieb nanič. Ceny ukončovania hovorov sú na Slovensku stále pod európskym priemerom a nie sú ani neprimerane vysoké. Na druhej strane je však reálny príjem Slovákov neprimerane nízky, čo môže vnímanie celého problému otočiť naruby. Akokoľvek však posudzujeme telekomunikačnú "politiku", za hovory na mobily sa zrejme v bezprostrednej budúcnosti menej platiť nebude. Ak sa totiž nestihnú dohodnúť vzájomné prepojovacie podmienky, je možné, aby v pôvodnom znení alebo s drobnými zmenami platila stará zmluva.
Lobistom, ktorí majú záujem o ukončenie liberalizácie telekomunikačného trhu, sa novelizáciu platného telekomunikačného zákona presadiť nepodarilo. V tomto prípade je to škoda. Ak by totiž telekomunikačný úrad mal posilnené právomoci tak, ako sa plánovalo, mohol by vstúpiť priamo do rokovaní medzi operátormi. Situáciu by to sprehľadnilo a závery rokovania by asi v tomto čase boli už jasné. Ako letné slnko, ktoré dodáva človeku optimizmus.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/komentare-a-analyzy, menuAlias = komentare-a-analyzy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
26. apríl 2024 18:53