StoryEditor

V skutočnosti zostanú exhaláty aj hluk

10.02.2002, 23:00

Zmyslom obmedzenia rýchlosti jazdy v centre Bratislavy, ktoré vstúpilo do platnosti od začiatku tohto roka, má byť sťaženie prejazdu áut centrom mesta. Od zníženia rýchlosti na 30 km/hod., respektíve na 50 km/hod. po nábreží Dunaja a na Dostojevského rade si sľubujú tí, ktorí nariadenie vydali, že tranzitujúci motoristi budú vo väčšej miere využívať menej frekventované komunikácie. Lenže, ktoré sú v Bratislave priepustnejšie? Presunom desaťtisícov vozidiel na iné komunikácie sa upchajú aj tie a výsledkom bude, že v centre sa doprava takmer zastaví (čoho svedkami sme boli vlani viackrát aj pri neobmedzenej rýchlosti) a po okolitých vozovkách sa bude posúvať slimačím tempom.
Množstvo exhalátov sa nezníži, ani intenzita hluku, ba naopak, možno vzrastie, lebo časté rozbiehanie si vyžiada po každé pridať viac plynu, a to znamená viac hluku, exhalátov a vyššiu spotrebu... Je naivné myslieť si, že klesne počet vozidiel prechádzajúcich centrom. Úplné vylúčenie premávky z centra je prakticky nerealizovateľné a či prechádzajú po Dostojevského rade autá päťdesiatkou alebo šesťdesiatkou -- rozdiel 10 km/hod. je zanedbateľný. Ani argument o zvýšení bezpečnosti premávky neobstojí, lebo pravidlá jasne určujú, že na priechode má chodec prednosť (ak už vstúpil na vozovku) a toto pravidlo sa práve v centre Bratislavy a priľahlých uličkách dodržiavalo aj bez obmedzenia rýchlostného limitu. Veď v exponovaných hodinách sa tu beztak nejazdilo rýchlejšie ako štyridsiatkou.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/komentare-a-analyzy, menuAlias = komentare-a-analyzy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
25. apríl 2024 05:38