StoryEditor

Umocnená moc

25.09.2002, 00:00

Mikuláš Dzurinda nemôže súperiť s českým premiérom vo vedomostiach o sociálnych systémoch v krajinách Európskej únie ani s maďarským v znalostiach z bankovníctva. Nedá sa povedať, že by bol autorom nejakého originálneho prvku odborných častí programu SDK, SDKÚ či vlády. Nie obsah, ale štýl a technika sú jeho parketa, na ktorej vyniká. V politickej obratnosti a matematike dosiahol vysoký stupeň dokonalosti. Aj v zúročovaní skúseností.
Napríklad v otázke zoštíhľovania štátnej správy. Kým pre ANO je zoštíhľovanie vlády v prvom rade záležitosť ideológie a marketingovej účinnosti na voličov, staré koaličné strany za ňou vidia aj presné kompetencie a účel ich zlúčenia pod jedného ministra. Neprezieraví politici hovorili pred voľbami o radikálnom znižovaní počtu úradníkov v štátnej a vo verejnej správe, prezieraví sa zväčša obmedzili na zámery znižovať verejné výdavky, čo je oveľa širší pojem. Vláda síce ušetrí na nižšom počte ministerstiev a zrušení okresných úradov, ale rozširovanie európskej agendy bude znamenať aj dodatočné nároky na zaplatenie množstva vysokokvalifikovaných úradníkov štátnej správy. A ak budú tri staré koaličné strany zodpovedne pristupovať k predvolebnému sľubu zvýšenia počtu vyšších územných celkov, bude ich vybudovanie v prvých rokoch finančne náročnejšie ako zrušenie piatich ministerstiev. Ušetriť sa bude dať, ak sa uskutoční dôsledný audit činnosti a prevádzkových nákladov nielen ministerstiev, ale aj krajských úradov a samostatných centrálnych úradov, ktoré v minulých rokoch vyrástli ako huby po daždi.
Prax z doterajších štyroch rokoch vo vláde priniesla trom staronovým koaličným partnerom aj ďalšie poučné skúsenosti. Pri koncipovaní koaličnej zmluvy v roku 1998 sa prijal úzus o krížovom obsadzovaní kresiel ministrov, štátnych tajomníkov a riaditeľov podnikov v jednom rezorte. Potom sa bežne stávalo, že štátny tajomník alebo riaditeľ podniku nerešpektovali autoritu ministra príslušného rezortu, pretože dobre vedeli, že o ich osude nerozhoduje on, ale predsedovia koaličných strán. Verejnosť však žiadala v prípade pochybenia riaditeľa podniku alebo štátneho tajomníka, vyvodenie politickej zodpovednosti voči ministrovi. Aj preto, že koaliční lídri politické nominácie dlho vehementne zatĺkali. Konkrétni ministri tiež.
Z kruhov blízkych nádejnej vládnej koalície jestvuje dostatok signálov, že prax krížového obsadzovania funkcií v jednom rezorte sa končí. Ak si ekonomickí ministri budú môcť vybrať svojich námestníkov a ak budú mať vplyv na kritériá výberu riaditeľov a členov orgánov v spoločnostiach a organizáciách rezortu, ktorý budú riadiť, budú mať v porovnaní so svojimi predchodcami oveľa väčšiu moc. Ďalšie posilnenie moci im prinesie zoštíhľovanie vlády a zlučovanie rezortov. Rizikom starých aj nových koaličníkov je, že nemajú žiadne skúsenosti, aby mohli posúdiť únosnosť koncentrácie moci a zodpovednosti v jednotlivých prípadoch.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/komentare-a-analyzy, menuAlias = komentare-a-analyzy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
19. apríl 2024 15:04