StoryEditor

Viac variantov pravdy

Predáci železničných odborov slovami, že nevylučujú ďalší štrajk, rozhodne nešetria. Posledný precedens (aj keď náš súdny systém precedensy nepozná), ktorý potvrdil ich odvolanie, im len pridáva vietor do plachiet.

Februárový železničiarsky štrajk, počastovaný mnohými superlatívmi, bol nakoniec zákonný. Rozhodol o tom krajský súd a dal odborárom za pravdu, keď potvrdil ich odvolanie. Paradoxne sa však o uznesení súdu dozvedeli médiá skôr než zainteresované strany. Štrajk teda mohol pokojne pokračovať. Príčinou je procesná chyba na súde. Ten totiž nemôže riešiť podanie, pokiaľ súd zároveň koná v tej istej veci. Mnohým sa zdá, že železničné odbory majú tentoraz pravdu a vláda jednoducho využila súd, aby sa zbavila nepríjemného a drahého štrajku, nech sa chyba ukáže až po niekoľkých mesiacoch. Po čase, keď už krízový stav nie je natoľko aktuálny.
Zastavenie štrajku nebolo v poriadku formálne, možno však malo racionálne opodstatnenie. Dnes nám nezostáva nič iné, iba uvažovať, ako by aj tak už najmasívnejší štrajk v novodobej histórií Slovenska pokračoval. Hoci sú škody spolu zhruba 150 miliónov korún deklarované železničnými podnikmi možno predimenzované, stále je to dosť peňazí.
Odbory by nemali vstupovať do obchodnej stratégie zamestnávateľa. Majú brániť práva zamestnancov. Prekážalo im rušenie dopravy na regionálnych tratiach. Na časti z nich už dnes opäť premávajú vlaky. Paradoxne je však ich rétorika miernejšia než pri pokračujúcom reštrukturalizačnom procese na Železniciach SR, ktorý bude stáť miesto omnoho viac ľudí. Prečo teda vlastne do štrajku išli? Rušenie spojov, kolektívna zmluva, Konfederácia odborových zväzov, ľavicová politika? Nevieme. Možno je na vine vtedajšia "spoločenská atmosféra".
Predáci železničných odborov slovami, že nevylučujú ďalší štrajk, rozhodne nešetria. Posledný precedens (aj keď náš súdny systém precedensy nepozná), ktorý potvrdil ich odvolanie, im len pridáva vietor do plachiet.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/komentare-a-analyzy, menuAlias = komentare-a-analyzy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
23. apríl 2024 19:26