StoryEditor

Na spôsoboch a správaní záleží

06.06.2002, 00:00

Posledné prieskumy vo Veľkej Británii hovoria, že mnohí zamestnávatelia nie sú spokojní so sociálnym cítením mladých absolventov. Sú ich obavy opodstatnené alebo ide len o ďalší plač nad mladou generáciou?
Napriek určitým iniciatívam vysokých škôl pripraviť absolventov pre svet reálnej práce sa veľa zamestnávateľov sťažuje, že mladí ľudia nemajú žiadne sociálne cítenie, nepoznajú spoločenskú etiketu, inými slovami, majú zlé spôsoby. Tento názor vychádza z novej štúdie Chartered Management Institute v Londýne a London College of Printing. Kým tri štvrtiny zamestnávateľov boli spokojné predovšetkým s IT schopnosťami mladých absolventov, len 30 percent uspokojili ich spôsob komunikácie a len jedna štvrtina ocenila ďalšie schopnosti.

Kto je na vine
Niektorí odborníci tvrdia, že najväčšiu vinu na spomínanom probléme majú vysoké školy, pretože nevedia primerane pripraviť mladých ľudí podľa potrieb trhu. Podľa nich sú práve mladí ľudia nevyhnutní pre úspech jednotlivých organizácií a celej spoločnosti. Štúdia je pokračovaním výskumu, ktorý sa začal v septembri 2000 a ukázal, že 49 percent z opýtaných manažérov ľudských zdrojov si myslelo, že príprava a schopnosti nových absolventov sa v posledných rokoch znížili. O dva roky neskôr sa situácia o niečo zlepšila, pretože s týmto názorom súhlasilo už "len" 42 percent opýtaných respondentov. Podľa nich sa komunikácia a tímová práca absolventov o niečo zlepšili, ale stále neboli spokojní s ich uvažovaním, kreativitou a riešením problémov. Na základe výsledkov tejto štúdie sa potom Chartered Management Institute rozhodol, že sa na spomínaný problém pozrie bližšie.

Deti milénia
Ako dopadol výskum? Inštitút zistil, že mladým ľuďom chýbajú diplomatické a politické skúsenosti, nemajú sociálne cítenie, nevynikajú ani v obchodných stretnutiach a vo všeobecnosti im chýba formálna etiketa. Podľa vyjadrenia niektorých odborníkov deti milénia sú technicky zručné, ale keď príde na formálnu etiketu, majú vážne nedostatky. Zamestnávatelia však vidia aj niekoľko pozitívnych aspektov svojich obvinení. Mladí ľudia sú totiž na druhej strane otvorení voči osobnému rozvoju, radi sa zúčastňujú na školeniach, chodia pravidelne do práce a sú sebavedomí. Na druhej strane nie sú dostatočne lojálni, často menia zamestnania, nerešpektujú autority a mnohým chýba motivácia... Štúdia sa odvoláva na univerzitné poradenské služby, ktoré by sa mali viac sústrediť na pracovnú prípravu absolventov a rozvíjať ich komunikačné schopnosti. Zastáva názor, aby študenti počas štúdia odpracovali niekoľko hodín priamo na pracovisku.

Pravda je uprostred
Nezúčastnení zamestnávatelia, ktorí sa k danému výskumu vyjadrili, súhlasili s jej niektorými výsledkami. Podľa nich časť absolventov naozaj nevie vystupovať, nie je primerane upravená a nedokáže zaujať správne stanovisko ku klientom. Dôvod však vidia práve v tom, že ešte nepracovali. "Tieto veci sa človek učí priamo v práci, pretože súvisia s pracovnými skúsenosťami. Mnohí mladí ľudia strávia štúdium len vo vzdelávacích inštitúciách, kde sa môžu obliekať ako chcú a nemusia sa starať o to, čo si o nich myslia ostatní ľudia. Keď začnú pracovať, všetko sa zmení. Zrazu niekomu záleží na tom, ako sú oblečení, ostrihaní a či sú čistí. Niektorí absolventi sa tieto veci učia len ťažšou cestou -- problémami na pracovisku. Úlohou univerzít nie je učiť ľudí, ako sa správať ku klientom. Myslím si, že je to len ďalší príklad plaču nad mladšou generáciou," hovorí jeden z opýtaných zamestnávateľov.



Desať typov spoločenskej etikety v práci

1. Pri predstavovaní sa usmievajte a pozerajte priamo do očí.
2. Buďte ochotný. Nehanbite sa za nijakú úlohu ani za varenie kávy alebo kopírovanie.
3. Dbajte na svoj výzor. Investujte do slušného a štýlového oblečenia.
4. Pravidelne sa kúpte a udržiavajte si svoje oblečenie čisté. Čudovali by ste sa, koľko ľudí to zanedbáva.
5. Nepite alkohol počas obedňajšej prestávky. Môžete sa okrem iného vrátiť s páchnucim dychom.
6. Venujte pozornosť štýlu svojho telefonovania. Snažte sa, aby váš hlas znel priateľsky a sebavedome.
7. Neskracujte si pracovný čas.
8. Ak ste na obede s klientom alebo kolegami, dávajte si pozor na správanie pri stole. Nehovorte s plnými ústami a nedrgajte do spolusediaceho, aby vám podal soľničku. Ak niečo potrebujete, vypýtajte si to.
9. Nebuďte príliš hlučný na pracovisku. Radšej buďte tichší, a hlavne efektívnejší.
10. Buďte slušný. Nehrešte. Neohovárajte kolegov.



ANKETA:
Aká je podľa vás situácia na Slovensku? Obraciame sa na vás, vážení čitatelia, s anketovou otázkou:
Myslíte si, že majú naši absolventi dostatočné sociálne cítenie?

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/servisne-prilohy, menuAlias = servisne-prilohy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
19. apríl 2024 18:19