StoryEditor

Keď mohla česká vláda, môže aj naša

24.01.2002, 23:00

Ako ste prišli na myšlienku zmeny rozhodnutia vlády o privatizácii SPP?
-- Inšpirovala ma k tomu kanadská ministerka práce a sociálnych vecí, ktorá ma počas svojej minuloročnej návštevy na Slovensku informovala, že oni na začiatku budovania kapitalizačného piliera sociálneho poistenia previedli do tohto fondu 15 percent akcií North Telekom. To, že sme s touto myšlienkou prišli až po vypísaní tendra na predaj 49 percent akcií SPP, je určite najslabšia časť nášho zámeru. Na druhej strane treba prihliadať na to, že v SDĽ nebola pred novembrovým zjazdom strany ochota zobrať na seba politickú zodpovednosť za zmenu vládneho rozhodnutia. Pre rad ľudí v Republikovom výbore SDĽ bol navyše tento návrh nový, bolo ho treba najprv vysvetľovať, preto sme k definitívnemu rozhodnutiu v SDĽ dospeli až teraz. Myslíme si, že pri takých podnikoch, akým je SPP, môže vyhlasovateľ tender zastaviť. Myslím, že niektorí významní investori budú ochotní diskutovať aj o kúpe 24 percent akcií SPP.
Zmena ponuky na predaj len 24 percent akcií znamená vypísanie nového tendra. Ak by sa v jeho podmienkach objavilo to, čo ste verejne proklamovali, teda obmedzenie potenciálnych kupcov len na európskych investorov, je pravdepodobné, že zámorskí investori by ostro protestovali proti ich diskriminácii. Uvedomujete si, že vláda by tým porušila medzinárodné dohody o slobode podnikania a investícií a hovorili ste vôbec o týchto otázkach s investormi?
-- Isteže, slovenská vláda je viazaná svojím členstvom v OECD alebo vo WTO, ale v konečnom dôsledku sa pri rozhodovaní o investorovi skúmajú širšie súvislosti ako samotný výnos z predaja akcií, najmä ak ide o takýto podnikateľský subjekt, ktorý môže ovplyvňovať aj správanie svojich odberateľov. A čo sa týka investorov, zatiaľ sa nikto z nich k nášmu návrhu nevyjadril. Ja neviem, ktorí sú oficiálni záujemcovia o akcie SPP.
O čo opierate svoje presvedčenie, že je možné pokračovať v začatom tendri aj po zmene ponuky zo 49 na 24 percent?
-- Po predložení záväzných ponúk od investorov sa povie, že dospievame k názoru o takomto postupe. Tých 49 percent napokon zostáva -- ak vezmeme do úvahy Sociálnu poisťovňu.
Dohodnime sa na verzii, že bude potrebné vypísať nový tender, a že to nestihnete do konca tohto volebného obdobia.
- Dobre.
Príde nová vláda a povedzme, že prijme vašu koncepciu. Potom by Sociálna poisťovňa tieto akcie vlastnila, aj by k nim vykonávala akcionárske práva?
-- To bude ošetrené v budúcom zákone o kapitalizačnom dôchodkovom pilieri. Predstava je taká, že jeho fond bude spravovať buď Sociálna poisťovňa, alebo správcovské spoločnosti. V každom prípade bude vytvorený investičný výbor fondu, ktorý bude môcť vykonávať investovanie prostriedkov tohto fondu. Fond bude kvázi podielový s niektorými špecifikami stanovenými zákonom.
Kedy predpokladáte vytvorenie tohto fondu?
-- Najskôr od januára 2004.
To znamená, že ešte najmenej dva roky by vykonávala v SPP akcionárske práva Správna rada Sociálnej poisťovne, v ktorej má vláda len tretinu zástupcov. Druhé dve tretiny tvoria zástupcovia odborov a zamestnávateľov, teda silné lobistické skupiny napríklad proti zvyšovaniu cien plynu. Ste presvedčený o tom, že sa budú vedieť odosobniť od subjektívnych záujmov a budú principiálne sledovať záujmy SPP a štátu proti svojim vlastným záujmom?
-- Ja ako predseda správnej rady som nikdy nemal možnosť takéto niečo pocítiť. Takto sa dá potom spochybňovať každý. Mám predstavu, že nebudú sledovať cestu dividendovej politiky, ale cestu zvyšovania hodnoty akcií. Sociálna poisťovňa nebude tlačiť na vyplatenie vysokých dividend, lebo v prvých rokoch ich nebude potrebovať. A hodnota SPP sa po vybudovaní prípojky na plynovod Jamal v priebehu 5 -- 6 rokov výrazne zhodnotí. To povedal aj predseda Predstavenstva Ruhrgasu pán Bergman.
On však pri tom asi vychádzal z niekoľkých predpokladov -- že 49 percent akcií SPP získa strategický investor, že sa bude podieľať na investícii do prípojky Jamalu, že slovenská vláda už nebude žiadať od SPP miliardové mimoriadne odvody a že sa ceny plynu dostanú na trhovú úroveň. Môžete toto všetko garantovať, ak bude vlastníkom 51 percent SPP budúca vláda a vlastníkom 24 percent Sociálna poisťovňa?
-- Ceny plynu sú dnes regulované nezávislým úradom. V roku 2005 má byť dosiahnutá cena rovnajúca sa primeraným nákladom a zisku. Do toho už nemôže vstupovať žiadny vlastník.
Ak by chcel nadmerne zvýšiť cenu plynu, asi nie. Ale my hovoríme o inom prípade, že vlastníci budú tlačiť podnik do nižších ako trhových cien.
-- Na základe rozhovorov, ktoré som mal v rokoch 1994 až 1997 s rozhodujúcimi zahraničnými plynárenskými spoločnosťami, viem, že ony sa pozerajú na investície do tohto odvetvia v horizonte 10 až 15 rokov, lebo pozícia plynárenstva v energetike sa bude v budúcnosti výrazne posilňovať. Takže pre nich je najdôležitejšia stabilita krajiny, cez ktorú ten plyn preteká.
Neobávate sa, že investori, ktorí sa zúčastnili na tomto tendri, si po vypísaní nového tendra uplatnia u vlády náhradu za svoje náklady, ktoré doteraz vynaložili na konzultačné služby, právnu pomoc a audítorov, respektíve, že sa tým spochybní dôveryhodnosť Slovenska v očiach investorov?
-- Nie. Aj česká vláda zastavila tender na ČEZ už v štádiu predkladania záväzných ponúk bez takýchto dôsledkov.
Jedným z potenciálnych investorov do SPP, ktorému by zrejme vyhovovalo toto odloženie privatizácie SPP, respektíve zníženie predávaného podielu, je Gazprom, ktorý nemá dosť peňazí na samostatný nákup 49 percent akcií. Hovorili ste s predstaviteľmi Gazpromu o vašej koncepcii?
- To prvýkrát počujem.

menuLevel = 1, menuRoute = dennik, menuAlias = dennik, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
23. apríl 2024 11:23