StoryEditor

Čech na Slovensku ako doma

26.04.2002, 00:00

Ján Blažej
Aj keď v médiách sú najmä inzeráty prímorských dovoleniek, počtom viac je rodinných dovoleniek doma, v prípade Čechov aj na Slovensku, kde sú ako doma. Petr Krč s kamarátmi, ktorí nikdy nerobili v cestovnom ruchu, založil v Bruntále pred 12 rokmi cestovnú kanceláriu, ktorá dobre pozná trh menej solventných a vďaka nezvyčajným nápadom patrí k českým lídrom rodinných dovoleniek a jedným z najväčších "dodávateľov" českých turistov k nám.

* Vyplatí sa vám núkať Slovensko?
-- Vyplatí. Robíme to od vzniku našej cestovnej kancelárie. Prvý rok sme Slovensko predali snáď piatim rodinám, druhý päťdesiatim, tretí desaťnásobku a dnes posielame na Slovensko 8 000 až 10 000 zákazníkov ročne, približne 15 percent z celkového počtu našich klientov. Slovensko máme v katalógu spolu s českou a moravskou ponukou, lebo ho vnímame prakticky ako tuzemskú dovolenku. Je to vec tradície, blízkosti oboch krajín, bez jazykovej bariéry. Turisticky oddeliť Česko od Slovenska by bol hazard a nezmysel. Pri delení štátu stálo Čecha 200-korunové lôžko z večera na ráno zrazu 35 DEM, preto prvú sezónu po rozdelení boli Tatry prázdne. Ale to sú choroby, ktoré musel prekonať asi každý. Dnes sa vieme aj v cenách pochopiť, aj dohodnúť.
* Čo ovplyvňuje klienta pre dovolenku na Slovensku?
-- Skúsenosť. Vie, kam ide, istota, že dostane, čo očakáva, a, samozrejme, aj kurz národných mien. Výber však ovplyvňuje negatívne akýkoľvek náznak nestability. Keď v Dunajskej Strede mafiáni vystrieľali mafiánov, na dva mesiace sa nám zastavil predaj slovenských pobytov. Rovnako bol pokles, keď v Žiline vybuchla telefónna búdka s podnikateľom. Správy z médií veľmi ovplyvňujú cestovný ruch.
* Aké nároky máte na slovenských partnerov?
-- Pri rodinných dovolenkách s deťmi chceme na Slovensku od ubytovateľov to isté, čo v Českej republike: ubytovanie vo väčších izbách s možnosťou jednej i dvoch prísteliek, s kuchynkou na zohriatie čaju či mliečka pre batoľa v noci, pre deti do päť rokov ubytovanie zdarma a do 15 rokov za polovicu, úschovňu detských kočíkov, požičiavanie detského nočníka i plastovej vaničky pre batoľatá, plastové poháriky v izbe. Potrebujeme nefajčiarsku reštauráciu aj s detským sedadlom, podbradníčky, variabilné detské menu, vrátane krupicovej či zemiakovej kaše, lebo nie je nič horšie, ako samé hranolky a vyprážané jedlá. Chceme aj detské porcie servírované na plastových tanieroch a možnosť prikúpenia desiatej pre deti. V ubytovacích zariadeniach má byť herňa pre deti s televízorom a videom s rozprávkami, hračky, detský kútik, keď je vonku zlé počasie. Veľmi žiadané je stráženie detí (samozrejme, za poplatok), aby mohli ísť rodičia trebárs na túru. Chceme zariadenia, kde je detský hosť vítaný a od personálu hotela dieťa dostane malý darček, trebárs malý hotelový suvenír. To je devíza do budúcnosti -- deti si veľa pamätajú, a radi sa aj v dospelosti vracajú na miesta, kde mali krásne zážitky. * Máte osobitné požiadavky aj na pobyty seniorov, hoci tí sú vraj menej nároční. Prečo je náročnejší touroperátor?
-- Vychádzame zo zahraničných skúseností a hľadáme, čo ponúknuť seniorovi na mimosezónny pobyt: sedem dní za cenu šiestich, 14 za cenu 11 dní, pobyt s polpenziou za cenu pobytu s raňajkami, plná penzia za cenu polpenzie, pretože senior je tam dlhší čas. Chceme, aby hotel pružne reagoval na diétu klientov. Ubytovanie má byť v pokojnejšej časti hotela, nie pri výťahu, ani nad diskotékou. V kúpeľni má byť protišmyková rohožka a uchytávacie držadlo v kúpeľni, hotel má ponúknuť odvoz batožiny k vlaku či k autobusu. Chceme i popoludňajšiu kávičku zdarma. Niekto sa pýta prečo, ale chytrý hotelier vie, že bude mať ľudí v reštaurácii či kaviarni aj popoludní a ľudia si dajú ku káve zvyčajne aj dezert, drink, a to sú už tržby. Projekt sa nám rozbieha v druhej sezóne. Chceme robiť aj dovolenky pre seniorov s vnúčatami, čo znamená osobitný projekt.
* Koľko ubytovateľov je ochotných a schopných vyhovieť?
-- Zo štyroch stovák ponúk v katalógu asi 25 hotelov odporúčame pre rodiny s deťmi, z toho päť na Slovensku. Hotel Sipox v Tatranskej Štrbe je prvou lastovičkou pre seniorov v ponukách dovoleniek pre zrelý vek.
* Vyplatí sa im to?
-- Keď sme zaraďovali v roku 1995 do ponuky najmladší hotel Sorea v Novej Ľubovni, záujem malo za sezónu zo desať rodín. Je to ďaleko, od ruky, ľudia sa nás pýtali na zmysel, prečo by tam išli. Zavedením projektu pobytov pre rodiny s malými deťmi vzrástol dopyt až trojnásobne. Podobne aj v hoteli Sipox.
* Splnia hotely, čo sľúbia?
-- Sieť hotelov Sorea vie poskytnúť bez problémov štandardné služby pre desať, ale aj pre dvesto hostí. Sú však hotely, kde už 40, 60 zákazníkov v reštaurácii nestačia obsluhovať a jedlá vychladnú. Je to otázka profesionality. Neraz majitelia či nájomcovia v snahe ušetriť na nákladoch zamestnávajú nevyučených, príbuzných a pod. Po revolúcii sa u nás i u vás narodilo veľa nových ubytovateľov, ktorí mysleli okamžite na Mercedes. Ak máme na niektorý hotel oprávnené reklamácie, na budúci rok ho vyradíme z katalógu.
* Vyradili ste i slovenské?
-- Aj.
* Prečo najmä?
-- Sme touroperátorom, ktorý tlačí ročne 150-tisíc základných katalógov. Len na tlač dávame tri milióny, plus výdavky na prípravu a spracovanie katalógu. Kým ubytovateľa zaradíme do katalógu, aj s ročným predstihom nakontrahujeme kapacity, podpíšeme obchodnú zmluvu o poskytovaní služieb. Zaviažeme sa, že ho zverejníme v katalógu, budeme ponúkať na veľtrhoch, on zasa, že nám dohodnutú kapacitu zablokuje a do určitého termínu pred nástupom ju máme k dispozícii. My už predávame a on zrazu oznámi, že si predáva sám. Problém nie je iba v tom, že som tam už predal pobyty a klienti odrazu nemajú kam ísť, je to aj o našej serióznosti. Touroperátorovi hrozí, že nám nebude veriť predajca, ktorému prestáva veriť klient. Naše pobyty núka v dobrej viere poldruha tisícky autorizovaných predajcov. Tí sú v kontakte s klientmi a ak predaný pobyt musia zrušiť, poškodia si u klienta, so stornovaním majú výdavky.
* Často sa to stáva?
-- Ak by sa takto chovalo 10 percent ubytovateľov, je zle. Situácia sa v posledných troch rokoch lepší. Rýchlejšie v Česku než na Slovensku.
* Chcú sa vyradení vrátiť?
-- Väčšinou vtedy, keď už je prevádzkovateľom niekto iný. Ak odstránil problémy, môžeme sa dohodnúť. Niekoľko príkladov je aj na Slovensku.
* Pribúdajú nové objekty na úrovni, no časť doterajších, najmä bývalé nie vždy kvalitné postavené firemné rekreačné objekty, od roku 1990 prenajímané či sprivatizované, rýchle starnú...
-- Ja to nazývam "vybývanie" objektu. Hrozí vždy, ak chce byť vlastník drzým alebo pritvrdým podnikateľom, ak objekt sám neprevádzkuje, nájde si na to niekoho, komu to príliš draho prenajme. Kto tam začína podnikať, neodstane korunu na investície, nájom musí uhradiť, o rok mu ho zvyčajne zdvihnú a on, aby bol schopný zaplatiť, zvyšuje cenu, až nastane kolaps a neudržiavaný objekt chradne pred očami.
* Čo na to klient?
-- Český i slovenský klient je čoraz náročnejší, žiada a čaká kvalitu, porovnáva so stredoeurópskym štandardom. Pred desiatimi rokmi sme v pohode ponúkali 80 percent izby s umývadlom, studenou a teplou vodou, so sociálnymi zariadeniami na chodbe. Dnes ich je možno 20 percent, a veľmi nejdú na odbyt. Musí to byť výnimočná lokalita niekde v horách, či na inom mimoriadne bonitnom území. Ak je tam na výber aj niečo iné, klient si vyberá zvyčajne to lepšie. O pár rokov to už nebude tolerovať vôbec. Kto neudrží krok s požiadavkami zákazníka, skončí. To bude cesta do pekla pre objekty, kde sa neinvestuje do vybavenia, technológií, do školenia personálu, kde má klient na roztrhanej plachte na posteli pocit, že obťažuje.
* Kde klient nižší štandard toleruje?
-- Napríklad okolo termálnych kúpalísk sú aj bunky s najnižším štandardom. Ľudia tam stále chodia, hoci lôžko bez sociálneho zariadenia a bez stravy stojí na týždeň aj 2 700 korún. Ale aj tam vzniká konkurencia. Pozrite sa na Vincov les pri Sládkovičove. Napriek tomu, že ľudia si stále žiadajú Senec, zrušili sme tam napríklad niektorých partnerov a našli iných. Boli aj reklamácie, že si neudržujú pláž, vo vode pláva prezervatív a plavčík odvrkne, že to nie je jeho.
* Kam by ste vy išli na Slovensku na dovolenku?
-- S manželkou, dvoj- a štvorročnou dcérkou a osemročným synom jazdíme cielene na miesta z nášho katalógu. Zastávam názor, že všetko, čo predávam, by som si mohol ako klient aj sám kúpiť. Pekný týždeň som strávil napríklad v zrekonštruovanom hoteli Máj pri Liptovskom Jáne. Robili sme si výlety do Nízkych i Vysokých Tatier, sedeli v bazéne.
* Keby sa u nás vyplatí investovať prednostne?
-- Vo Vysokých Tatrách by to nebolo šťastné, tam je už veľa ubytovacích možností a pomaly niet miesta, ak by chceli všetci lyžovať. Investovať sa však vyplatí do modernizácie objektov, zvyšovania ich kategórie. Perspektívne je však okolie Oravskej priehrady, Zemplínskej šíravy, oblasť Kysúc. Sú to veľmi zaujímavé destinácie, o ktorých však málokto vie, chýba lepšia propagácia. Poznám aktivity rôznych regiónov na Slovensku. Malokarpatská vínna cesta je bomba, akú by bolo treba v každom regióne. U nás je Valašské kráľovstvo, na Slovensku vzniklo Matúšovo kráľovstvo, nápad mobilizuje tamojších ľudí, uvažujú, čo môžu vymyslieť, aby turistu pritiahli do ich regiónu. Mrzí ma slovenská agroturistika a vidiecka turistika. Ponúkame hotely, penzióny, chaty, chalupy, ale neraz nemáme s kým rokovať. Siahneme po krásnych katalógoch Zväzu vidieckej turistiky a agroturistiky v SR, napíšeme na konkrétne adresy, pošleme návrh zmluvy o spolupráci a oni neodpovedia. Alebo objekt ponúkame a odrazu dostaneme oznam, že majiteľ ruší niektoré termíny, pretože mu príde syn. To sú rizikoví partneri.

Petr Krč (50), obchodný a produkčný riaditeľ ATIS, a. s., z Bruntálu v Jeseníkoch, ktorá vznikla v roku 1990. Absolvent strojníckej priemyslovky, ktorý podobne ako jeho spoločníci, v cestovnom ruchu predtým nepracoval, začínali od piky, dnes majú 25 zamestnancov a v ponuke rodinných dovoleniek českej klientele sú na treťom mieste. Touoperátor (organizátor dovoleniek) ATIS je priekopníkom špeciálnych programov a zliav, napr. pre novomanželov, tehotné ženy, veľké rodiny s deťmi, školákov s vyznamenaním atď. Je aj zakladateľom Klubu desiatkarov cestovných kancelárií a dnes už aj hotelierov a dopravcov, ktorí založili firmy po roku 1989 a najmenej 10 rokov podnikajú pod tým istým menom. Členstvo v klube má byť odrazom kvality spoločností, ktoré v náročných podmienkach prežili. Snímka J. Blažej

menuLevel = 2, menuRoute = hnporadna/copernicus-2001, menuAlias = copernicus-2001, menuRouteLevel0 = hnporadna, homepage = false
16. apríl 2024 16:40