StoryEditor

Na dražbe netreba byť fyzicky prítomný

04.12.2003, 23:00
Aukcie najmä špičkových diel bývajú pre kupcov citlivou záležitosťou. Mnohí z nich sú dlhoroční zberatelia a pre bezpečnosť chcú ostať radšej v anonymite. Dražobný poriadok im to umožňuje. Jednou z možností je takzvaný písomný limit.

Aukcie najmä špičkových diel bývajú pre kupcov citlivou záležitosťou. Mnohí z nich sú dlhoroční zberatelia a pre bezpečnosť chcú ostať radšej v anonymite. Dražobný poriadok im to umožňuje.
Jednou z možností je takzvaný písomný limit. "Písomný limit je vlastne objednávka zastupovania dražiteľa na aukcii," vysvetľuje Nina Gažovičová z aukčnej spoločnosti Soga. Dražiteľ si určí položky z katalógu a objem prostriedkov, do výšky ktorých môže aukčná sieň jednotlivé diela dražiť. O výške písomného limitu vie, samozrejme, len licitátor. Účastníci aukcie sa ho dozvedia iba v prípade, ak ho konkurenčný dražiteľ prekročí. Vtedy licitátor oznámi: "Limit padol."
Pri vyplňovaní objednávky na písomný limit, ktorá je súčasťou katalógu, treba dať pozor, aby sa určený limit zhodoval s postupnosťou zvyšovania. "Ak sa napríklad zvyšuje z vyvolávacej ceny 80-tisíc korún po 3-tisíc, nemá zmysel dávať limit 82-tisíc," vysvetľuje. V takom prípade môže klient vydražiť, iba ak je cena na vyvolávacej úrovni.
Prípadná ponuka zo sály má však podľa Gažovičovej vždy prednosť. Písomné limity bývajú málokedy úspešné. Je totiž veľmi ťažké správne odhadnúť konkrétnu sumu, po ktorú sa to-ktoré dielo bude dražiť. Účastníci v sále si totiž na limit počkajú a potom ho predražia o malú sumu.
Lepším riešením je preto telefonická dražba. V zahraničných aukčných sieňach sa stáva, že dražia hlavne telefonistky. "Aj u nás sa tie najdrahšie veci licitujú predovšetkým týmto spôsobom," konštatuje. V objednávke telefonickej dražby záujemca vytypuje veci, o ktoré má záujem, a uvedie telefónne číslo. Na ňom bude v čase aukcie k dispozícii. Vo chvíli, keď sa začína dražiť zvolená položka, asistentka licitátora sa s ním spojí. Informuje ho o priebehu licitácie a zároveň podľa jeho pokynov draží dielo spolu so sálou. Telefonický kontakt má teda výhodu bezprostrednej reakcie. Klient je virtuálne prítomný v sieni a môže sa okamžite zapájať do dražby.
Táto alternatíva má len jednu podmienku. Na uvedenom čísle musí byť dražiteľ v danej chvíli prítomný. Diela sú totiž predkladané v rýchlom tempe a striktne podľa vopred určeného poradia. Zdržovanie kvôli hluchému telefónu teda nie je možné. "Pre takéto prípady sme zakomponovali do zmluvy klauzulu, podľa ktorej za takýchto okolností možno dražiť dielo v prospech objednávateľa maximálne do výšky dvadsiatich percent nad vyvolávaciu cenu," dodala Gažovičová.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/osobne-financie, menuAlias = osobne-financie, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
19. apríl 2024 11:43