StoryEditor

Rovná podlaha a veľa priestoru...

11.01.2004, 23:00
Siedma generácia automobilov Honda Civic chce získať popularitu medzi motoristickou verejnosťou predovšetkým vďaka priestrannej karosérii, dobrému výberu motorov od najúspornejších po najvýkonnejšie, až po skvelý podvozok, ktorý drží stopu i pri ostrom prejazde zákruty. V kombinácii s pneumatikami s prívlastkom Ultra Grip 6 je priľnavosť k vozovke priam neuveriteľná.
Historické prvenstvo. Aké tromfy vytiahli Japonci pre Civic v tomto roku? Okrem iného ponúkajú štvordverový model IMA (pre Slovensko predbežne nie je v ponuke), ktorý predstavuje na hlavných európskych trhoch historicky prvé využitie kombinovanej technológie benzín - elektrina (priemerná spotreba je iba 4.9 l/100 km), ďalej je to vlastný dieselový motor a v programe zostáva aj úžasná športová verzia s dvojlitrovým štvorvalcom a výkonom 200 koní, ktorá zrýchľuje z pokoja na stovku za 6,6 s. Vyrábajú ju v anglickom Swindone, skadiaľ pochádzajú trojdverové verzie.
Dynamický dizajn. Na test nám importér poskytol päťdverový Civic s benzínovým 1,6-litrovým motorom. Predná časť novej verzie je výrazne upravená, aby sa dosiahol športovejší vzhľad: na prednom nárazníku sú širšie otvory, ktoré presahujú až do oblúkov blatníkov; atraktívne pôsobia svetlomety s dvoma alebo tromi žiarovkami; päťdverová verzia má lamelovú mriežku chladiča a dynamický dizajn podčiarkujú tvarované prahy.
Veľkorysý interiér. Dostatočne veľký je batožinový priestor, kde nechýba osvetlenie, no viacerí vodiči by tu privítali háčiky alebo sieťky na uchytenie tašiek. Prínosom je jednoduchý systém sklápania zadných sedadiel a operadla, takže veľmi ľahko sa dá vytvoriť dodatočný priestor. Aj pri posunutom prednom sedadle celkom dozadu zostáva cestujúcemu na zadnom sedadle dostatok priestoru na nohy. To tiež svedčí o veľkorysom riešení interiéru. Navyše, dvere sa otvárajú vo veľkom uhle, takže umožňujú i moletnejším osobám pohodlný nástup a výstup.
Plochá podlaha vpredu i vzadu - bez akýchkoľvek výstupkov - je veľmi praktickým riešením. Konštruktéri to dosiahli i vďaka presunutiu radiacej páky do hornej časti palubnej dosky, tesne k volantu. Na pohľad netradičné riešenie je výrazným príspevkom k bezpečnosti jazdy, pretože umožňuje vodičovi preraďovať rýchlosti tak, že dá ruku preč z volantu len na minimálny čas.
Príspevky k bezpečnosti. Ocenili sme praktické (zvislé) rozmiestnenie ovládacích otočných gombíkov, ktorými sa nastavuje klimatizácia, ventilácia a teplota. Navyše sú v blízkosti volantu, takže iba minimálne odpútajú pozornosť vodiča. Aj tlačidlo výstražných svetiel je hneď pri radiacej páke, teda nie v strede palubnej dosky ako dosiaľ. V interiéri sme tiež ocenili viacero odkladacích priestorov na stredovej konzole medzi sedadlami, pričom držiaky na poháre a priestor na odloženie mobilného telefónu sa nachádzali pod zasúvateľným krytom. Pochváliť musíme aj veľké protislnečné clony a takisto rozmerné vonkajšie spätné zrkadlá. Pre bezpečnú jazdu urobili konštruktéri siedmej generácie Hondy Civic naozaj veľmi veľa.
Skúsenosti z jazdy. Pri Honde tradične vynikajúci podvozok v kombinácii s dobre zrýchľujúcim motorom nám dovoľoval skutočne razantnú športovú jazdu aj na ceste plnej zákrut. Pedál akcelerátora si však vyžadoval veľmi citlivé zaobchádzanie, lebo inak sa spotreba viditeľne rozkolísala. Zaujímalo nás, ako sa "apetít" prejaví pri ustálenej rýchlosti na rovnakej trase (100 km po rovine) pri takmer bezveternom počasí. Ak sme jazdili deväťdesiatkou, cesta nám trvala 66 minút a displej prezentoval priemernú spotrebu 5,7 litra na 100 km. Pri rýchlosti 120 km/hod. nám cesta trvala 50 minút a priemerná spotreba bola 6,8. No pri 140 km rýchlosti už bola spotreba 7,7 l, aj keď cesta trvala iba 40 minút. Údaje sú, pochopiteľne, približné, ale dostatočne výrečné.
Detaily na záver. Výrazné kruhové prístroje pred vodičom sú prehľadné, večer svietia ručičky na červeno, číslice sú biele. Úchytky bezpečnostných pásov na stĺpikoch sú výškovo nastaviteľné. Decentné pípnutie upozorní na povinnosť pripútať sa bezpečnostným pásom. Ak to vodič nerešpektuje, pípnutia sa opakujú v krátkych intervaloch. Elektrické ovládanie okien a nastaviteľný volant sú pri Honde samozrejmosťou. Po vytiahnutí kľúčika zo spínača zapaľovania sa v kabíne automaticky rozsvieti stropné svetlo. Žiaľ, motor nie je zospodu dostatočne chránený pred znečistením v nepriaznivom počasí.

KONKURENTI
Päťdverové hatchbacky patria v segmente C (nižšia stredná trieda) medzi populárne pre svoju praktickosť. Práve tu je veľmi silná konkurencia a z nej sme vybrali trio, ktoré je určené predovšetkým športovo orientovaným mladým šoférom. Z nich Leon je relatívne obkukaný, kým japonskí súperi patria k čerstvým novinkám. Civic nezostal nič dlžný povesti dynamického a zároveň úsporného vozidla. Pravda, palivo treba dávkovať veľmi jemne, ovládanie pedálom je totiž nadmieru citlivé. V maximálnej rýchlosti je víťazom Leon, ktorý je tiež cenovo najvýhodnejší. Napriek uvedeným technickým údajom však aj Mazda3 (v Česku Auto roka 2004) patrí v tejto kategórii k autám, ktoré majú svojich priaznivcov.

Porovnanie s konkurenciou
Honda Civic 1,6i SEAT Leon 1,6i Signo Mazda3 Comfort 1,6i
Motor - benzínový 4-valec, predný pohon 4-valec, pp 4-valec, pp
Objem, cm3 1 590 1 598 1 598
Výkon, kW (k) 81/110 77/105 77/105
Krútiaci moment, Nm 152 148 145
Max. rýchlosť, km/h 187 192 182
Zrýchlenie 0 - 100 km, s 10,2 10,9 11,0
Spotreba, l/100 km 8,5 - 5,5 - 6,6 9,3 - 5,5 - 7,1 9,3 - 6,0 - 8,2
Cena s DPH (v tis. Sk) od 689 583 610
menuLevel = 2, menuRoute = dennik/servisne-prilohy, menuAlias = servisne-prilohy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
27. apríl 2024 02:42