StoryEditor

United Airlines čelia hrozbe bankrotu

16.08.2002, 00:00
Druhá najväčšia americká letecká spoločnosť United Airlines (UAL) pripustila, že jej hrozí bankrot a vzhľadom na finančné záväzky, ktoré sú splatné pred koncom tohto roka, pravdepodobne požiada o ochranu pred veriteľmi. Toto riziko sa stane reálnym už na jeseň, ak sa UAL nepodarí do 30 dní získať súhlas zamestnancov a ďalších akcionárov na dramatické zníženie nákladov. Išlo by vôbec o prvý bankrot tohto druhu od začiatku 90. rokov.

Ďalším signálom vážnych problémov v celom leteckom sektore je nedávna žiadosť US Airways o ochranu pred veriteľmi na základe kapitoly 11 zákona o bankrotoch, ktorá bola nevyhnutná vzhľadom na klesajúce výnosy, vysoké náklady a cenovú vojnu na trhu s letenkami.
Vedenie United Airlines uviedlo, že je potrebné uskutočniť "naliehavé, výrazné a okamžité zmeny", paralelne sa však podnikajú aj kroky na základe príslušných ustanovení zákona o bankrotoch.
Analytici už kritizovali UAL za to, že nekonala dostatočne agresívne pri redukovaní nákladovej štruktúry v rámci celej spoločnosti a akceptovala tlak odborov na ďalšie zvýšenie miezd. V súvislosti s hrozbou bankrotu klesli akcie United Airlines na najnižšiu úroveň za ostatných 20 rokov. Najnovšie stratili 29 centov zo svojej hodnoty a v New Yorku sa obchodovali za 2,45 USD/akcia.
Aktuálna štúdia Deutsche Bank odhaduje perspektívu bankrotu na 80 až 85 %, pričom toto riziko je možné odvrátiť iba za predpokladu prudkého zníženia nákladov a zmien vo vlastníckej štruktúre. Situácia je komplikovaná o to viac, že 55 % akcií UAL vlastnia zamestnanci, čo podľa Deutsche Bank bráni výraznejšej reštrukturalizácii a znižuje schopnosť získať externé investičné zdroje.
Časť expertov poukazuje na to, že terajšej kríze v United Airlines a US Airways sa dalo predísť, ak by americké regulačné orgány dali v roku 2000 súhlas na ich fúziu. K tejto transakcii však nedošlo.
Medzi oboma prepravcami existuje zásadný rozdiel. US Airways totiž získali od federálnej vlády garanciu na poskytnutie úveru v celkovom objeme 900 mil. USD, ktorá je založená na úsporných opatreniach a na reštrukturalizačnom programe. Podobný model pomoci vo výške 1,8 mld. USD žiadali aj United Airlines, vláda ho však zamietla vzhľadom na nedostatočne efektívny podnikateľský plán tejto spoločnosti. Časť politikov lobovala v prospech UAL, Stabilizačná rada pre leteckú dopravu ATSB však pomoc nepodporila.
UAL chcú na poslednú chvíľu predložiť ATSB podstatne širší program úspor, čím si mienia zachovať šancu na vyrovnanie dlhu vo výške 875 mil. USD. Táto suma je splatná ešte na jeseň. Situáciu v spoločnosti do určitej miery destabilizuje aj fakt, že výkonný riaditeľ Jack Creighton chce v októbri odstúpiť z funkcie.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
20. apríl 2024 03:23