StoryEditor

Nariadenie o Európskych spoločnostiach

Mesiac pred predpokladaným nadobudnutím účinnosti Nariadenia o Európskych spoločnostiach, ktoré nadobudlo účinnosť 8. októbra 2004, bol v Národnej Rade SR schválený zákon o Európskych spoločnostiach, ktorý relevantné ustanovenia uvedeného nariadenia podrobnejšie špecifikuje a transformuje do legislatívy Slovenskej republiky.

Mesiac pred predpokladaným nadobudnutím účinnosti Nariadenia o Európskych spoločnostiach, ktoré nadobudlo účinnosť 8. októbra 2004, bol v Národnej Rade SR schválený Zákon o Európskych spoločnostiach, ktorý relevantné ustanovenia uvedeného nariadenia podrobnejšie špecifikuje a transformuje do legislatívy Slovenskej republiky.

Mesiac pred predpokladaným nadobudnutím účinnosti Nariadenia o Európskych spoločnostiach (Nariadenie EC/2157/2001 z 8. októbra 2001, nadobudol účinnosť 8. októbra 2004) bol dňa 9. septembra 2004 v NR SR schválený zákon o Európskych spoločnostiach, ktorý relevantné ustanovenia uvedeného nariadenia podrobnejšie špecifikuje a transformuje do legislatívy Slovenskej republiky.
Európske spoločnosti (v rámci únie označované latinským pojmom Societas Europaea a skratkou SA) predstavujú novú formu právnických osôb, ktoré sa od ostatných líšia najmä aktívnym pôsobením vo viacerých krajinách únie bez toho, aby bola potrebná registrácia vo viac ako jednom členskom štáte.
Táto iniciatíva je súčasťou komplexného plánu, podľa ktorého by sa malo na úrovni Európskej únie pristúpiť k vytvoreniu "európskych" subjektov obchodného práva, t. j.:
-- európskych spoločností (Societas Europea, SA);
-- európskych družstevných spoločností (Societas Cooperativa Europea, SCE);
-- európskych združení;
-- európskych úverových združení.

Aj keď sa orgánom Európskej únie nepodarilo dosiahnuť zhodu, týkajúcu sa používania jednotných účtovných pravidiel alebo zdaňovania Európskych spoločnosti, a v týchto oblastiach je potrebné postupovať podľa národnej legislatívy (s výnimkou prípadov ak zostavenia účtovnej závierky podľa medzinárodných účtovných štandardov), napriek tomu je možné aj v týchto oblastiach vnímať určité výhody. Európska spoločnosť tak môže jednoduchšie uplatňovať niektoré ustanovenia smernice č. 90/435/EHS o úprave vzťahov medzi materským a dcérskym podnikom, smernice č. 2003/49/EC, ktoré sa týkajú spoločného systému zdaňovania platieb zahŕňajúcich úroky a licenčné poplatky a (v prípade, ak spoločnosť vznikla na základe fúzie), aj výhody plynúce z ustanovení smernice č. 90/434/EHS o fúziách.
To môže v prípadoch, ak Európska spoločnosť vznikla na základe fúzie a je subjektom s jednotným systémom riadenia a vykazovania viesť ku vzájomnému kompenzovaniu ziskov a strát z jej jednotlivých súčastí. Zisk dosahovaný na úrovni súčastí pôsobiacich v jednotlivých členských štátoch síce bude naďalej podliehať zdaňovaniu na miestnej úrovni, na úrovni celoeurópskej centrály však bude možné prihliadať ku stratám dosahovaným, naopak, v iných krajinách. Z ekonomického hľadiska je nepopierateľnou výhodou Európskych spoločností (v porovnaní s inými subjektmi) aj fakt, že otázka ich registrácie a existencie sa bude upravovať iba obchodným zákonodarstvom tej krajiny, v ktorej bude mať táto spoločnosť svoje ústredie, pričom sa zjednoduší možnosť prechodu do iných krajín, ako aj otázka vlastného podnikania v týchto krajinách (Medzinárodné účtovné štandardy, číslo: 9/2004).

menuLevel = 2, menuRoute = hnporadna/poradensky-servis, menuAlias = poradensky-servis, menuRouteLevel0 = hnporadna, homepage = false
24. apríl 2024 15:57