StoryEditor

Zákon o pozemných komunikáciách má zádrhy

28.10.2003, 23:00
Od 1. januára 2004 nadobúda účinnosť novelizované znenie cestného zákona, na základe ktorého cesty II. a III.triedy vrátane ich prejazdných úsekov cez obce, prechádzajú na vyššie územné celky (VÚC). Úrad BBSK pripravil z poverenia všetkých VÚC návrh na jeho doplnenie, ktorý do legislatívneho procesu predložil prostredníctvom poslancov NR SR. Úpravy sa týkali štyroch zásandých oblastí.

Od 1. januára 2004 nadobúda účinnosť novelizované znenie cestného zákona, na základe ktorého cesty II. a III.triedy vrátane ich prejazdných úsekov cez obce, prechádzajú na vyššie územné celky (VÚC). Od tohto dátumu bude správu týchto ciest vykonávať buď samotný samosprávny kraj, alebo právnické osoby zriadené krajom na tento účel. V Banskobystrickom samosprávnom kraji (BBSK) sa bude delimitovať 723 km ciest II. a 1852 km ciest III. triedy, čo je najviac v SR. Pre správu prevzatého cestného majetku bude zároveň zo štátu na samosprávu krajov delimitovaná aj prevažná časť majetku v správe Slovenskej správy ciest (SSC) -- stredísk správy a údržby, vrátane pohľadávok a práv. Na rozdiel od cestného majetku, ktorý vymedzuje zákon, sa prechod majetku SSC v zmysle cestného zákona ponecháva na dohodu medzi ministerstvom dopravy a príslušným samosprávnym krajom, pričom podrobnosti transformácie rieši transformačný projekt SSC. Ten bol schválený začiatkom septembra tohto roku, ale tiež si vyžaduje isté úpravy, týkajúce sa hlavne riešenia majetkovoprávnych vysporiadaní pozemkov pod cestami. Uzavretie dohody, ako aj zriadenie právnických osôb pre správu delimitovaného majetku však sťažuje skutočnosť, že ustanovenia cestného zákona, upravujúce prechod aj cestného majetku, aj majetku SSC, nadobúdajú účinnosť súčasne 1. januára 2004. "Je to otázka pre právnikov, zatiaľ sa to bude zrejme riešiť zmluvou o uzatvorení budúcej mandátnej zmluvy," konštatoval vedúci odboru dopravy Úradu BBSK Milan Ozdinec. K návrhu novely cestného zákona, ktorý je v súčasnosti v druhom čítaní v NR SR, mal kraj niekoľko zásadných pripomienok. Podľa Ozdinca viaceré výhrady vláda akceptovala a zahrnula ich do znenia novely cestného zákona, ktorú schválila koncom augusta. Vzhľadom k tomu, že projekt transformácie správy ciest vláda schválila až o niekoľko dní neskôr a že sa zároveň uskutočňovali prípravné práce a rokovania kvôli dohodám a mandátnym zmluvám, je potrebné novelizovať ďalšie ustanovenia tohto zákona. Úrad samosprávneho kraja pripravil z poverenia všetkých VÚC návrh na jeho doplnenie, ktoré do legislatívneho procesu predloží prostredníctvom poslancov NR SR.
Úpravy sa týkajú štyroch zásadných oblastí. Prvou je ponechanie záväzkov z nevysporiadaných pozemkov pod delimitovanými cestami II. a III. triedy na strane štátu. V kraji je nevysporiadaných 71 percent pozemkov, čo predstavuje záväzok vyše 2,1 mld Sk.
Druhou oblasťou je uzákonenie možnosti prechodu pracovnoprávnych vzťahov pracovníkov správy ciest nielen na samosprávny kraj, ale aj na právnické osoby ním na účel správy ciest zriadené. Kraj navrhuje aj ponechanie záväzkov správy ciest pred 1. januárom 2004 na strane štátu a uzákonenie kompetencie schvaľovania operačných plánov zimnej údržby ciest pre samosprávne kraje. Vlastný výkon údržby na cestách bude zabezpečovaný doterajšími kapacitami, dochádza však k ich prerozdeleniu medzi samosprávne kraje a štát. Vzájomné vykonávanie údržby medzi obomi stranami zabezpečia mandátne zmluvy. Ozdinec upozorňuje na pomerne vysoké riziká pre samosprávu krajov. Spočívajú v nevysporiadaných pozemkoch pod cestami, v nedoriešenom systéme majetkovo-právneho vysporiadania s adekvátnym finančným krytím, ako aj v technickom stave ciest a v chýbajúcich odborných kapacitách na delimitovaných jednotkách správy a údržby. Osvedčený systém údržby ciest bude narušovať vyčlenenie niektorých stredísk pre potreby spoločnosti na úpravu diaľnic a rýchlostných ciest (v BBSK sa to týka stredísk Zvolen a Žarnovica), ako aj presun kompetencií počas prebiehajúcej zimnej údržby ciest. Samospráva krajov sa obáva rovnako aj nedostatku pridelených rozpočtových prostriedkov na údržbu a opravy delimitovaných ciest, pretože ich výšku v štátnom rozpočte na budúci rok nárokuje ešte ministerstvo dopravy. Nie menším rizikom pre nich je podľa Ozdinca aj časový sklz v harmonograme prípravy legislatívy decentralizácie.

KRAJ/VÚC CESTY CESTY CESTY DIAĽNICE A
I. TRIEDY II. TRIEDY III. TRIEDY PRIVÁDZAČE SPOLU II.+III. TRIEDA
km km km km km km
BA 130,931 209,966 352,902 103,082 796,881 562,868
TT 279,265 543,062 1058,062 67,439 1947,828 1601,124
TN 305,665 349,562 1139,263 66,106 1860,596 1488,825
NR 514,468 500,223 1540,915 0,000 2555,606 2041,138
ZA 472,694 335,668 1118,837 45,751 1972,950 1454,505
BB 574,171 731,715 1851,866 0,000 3157,752 2583,581
PO 573,85 571,977 1915,767 18,768 3080,362 2487,744
KE 373,225 586,482 1417,904 5,325 2382,936 2004,386
SPOLU 3224,269 3828,655 10395,516 306,471 17738,375 14224,171

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/servisne-prilohy, menuAlias = servisne-prilohy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
25. apríl 2024 03:25