StoryEditor

Novela zákona o daňových orgánoch

Dňa 1. mája 2 002 nadobudla účinnosť novela zákona č. 150/2001 Z. z. o daňových orgánoch a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 440/2000 Z. z. o správach finančnej kontroly. Zákon o daňových orgánoch upravuje postavenie a organizáciu daňových orgánov, ich vecnú pôsobnosť a právomoc v oblasti daní a v správnom konaní a zároveň ustanovuje sídla daňových úradov a obvody ich pôsobnosti. Novelou zákona sa zriaďujú dva nové daňové orgány, a to Úrad daňového preverovania a Daňový úrad pre vybrané daňové subjekty, zároveň sa spresňujú a dopĺňajú znenia ustanovení zákona a súčasťou novely sú aj súvisiace zmeny a doplnenia Trestného poriadku, zákona o Policajnom zbore, zákona o Železničnej polícii a zákona o lotériách a iných podobných hrách.

I. Úrad daňového preverovania
Novelou sa rozširuje predmet úpravy zákona o daňových orgánoch o odhaľovanie trestných činov spáchaných v súvislosti s porušením osobitných predpisov a zisťovanie ich páchateľov, pričom pod osobitnými predpismi sa rozumejú hmotnoprávne daňové zákony (napr. zákon o daniach z príjmov, zákon o dani z pridanej hodnoty), zákon o správe daní a poplatkov, zákon o súdnych poplatkoch, zákon o účtovníctve a zákon o lotériách a iných podobných hrách (ďalej v texte uvádzané ako osobitné predpisy). Činnosť odhaľovania trestných činov spáchaných v súvislosti s uvedenými zákonmi a zisťovanie ich páchateľov bude vykonávať Úrad daňového preverovania, ktorý sa zriaďuje pre územné obvody všetkých daňových úradov a jeho sídlom je Banská Bystrica. Úrad daňového preverovania riadi a za jeho činnosť zodpovedá riaditeľ, ktorého vymenúva a odvoláva generálny riaditeľ daňového riaditeľstva.

Pôsobnosť Úradu daňového preverovania
Úrad daňového preverovania bude okrem odhaľovania trestných činov spáchaných v súvislosti s porušením osobitných predpisov (môže ísť napr. o trestné činy skrátenia dane, neodvedenia dane, nezaplatenia dane) a zisťovania ich páchateľov plniť úlohy v rámci prevencie páchania týchto trestných činov. V nadväznosti na plnenie svojich úloh bude vytvárať a prevádzkovať informačný systém, v ktorom bude zhromažďovať, spracovávať, uchovávať a ochraňovať informácie o skutočnostiach a osobách, ktoré spáchali trestné činy v súvislosti s porušením osobitných predpisov, alebo je dôvodné podozrenie, že tieto trestné činy páchajú. Získané informácie bude úrad využívať a vyraďovať. Na informačný systém úradu sa vzťahuje zákon o ochrane osobných údajov v informačných systémoch, s výnimkou ustanovenia zákona o povinnom súhlase dotknutej osoby pri spracúvaní osobných údajov a o registračnej povinnosti (zákon č. 52/1998 Z. z. o ochrane osobných údajov v informačných systémoch).

Postavenie a povinnosti zamestnancov Úradu daňového preverovania
Zamestnanci Úradu daňového preverovania, ktorí plnia úlohy v oblasti odhaľovania trestných činov spáchaných v súvislosti s porušením osobitných predpisov a zisťujú ich páchateľov, sú poverenými daňovými orgánmi s rovnakým postavením ako policajné orgány, t. j. majú postavenie orgánov činných v trestnom konaní (§ 12 ods. 2 Trestného poriadku). Pri plnení svojich úloh sa preukazujú služobným preukazom a odznakom Úradu daňového preverovania. V prípade, že budú vykonávať úkony súvisiace s odhaľovaním nie sú povinní oznámiť svoje meno, priezvisko ani funkciu, sú však na požiadanie povinní oznámiť identifikačné číslo uvedené v služobnom preukaze a na odznaku Úradu daňového preverovania. Zároveň sú zamestnanci povinní dbať na to, aby osobám, ktoré sú dotknuté plnením jeho úloh nevznikla bezdôvodná ujma, aby boli zachované ich základné práva a slobody a sú povinní poučiť osoby o ich právach ustanovených Trestným poriadkom.

II. Daňový úrad pre vybrané daňové subjekty
V súčasnosti je miestna príslušnosť k daňovým úradom určená podľa sídla právnickej osoby alebo podľa trvalého pobytu fyzickej osoby. Takéto určenie nezohľadňuje špecifické črty daňových subjektov, napr. predmet podnikania, veľkosť subjektu, ktoré ovplyvňujú správu daní týchto subjektov. Novelou zákona o daňových orgánoch sa pre účely správy týchto, tzv. vybraných daňových subjektov zriaďuje Daňový úrad pre vybrané daňové subjekty so sídlom v Bratislave. Príslušnosť daňových subjektov k tomuto daňovému úradu určuje novela zákona o daňových orgánoch osobitným spôsobom.

Určenie vybraných daňových subjektov
Do pôsobnosti Daňového úradu pre vybrané daňové subjekty prechádzajú vybrané daňové subjekty, ktoré sú v súčasnosti v pôsobnosti:
Daňových úradov Bratislava I až VI,
Daňového úradu Malacky,
Daňového úradu Pezinok,
Daňového úradu Senec.

Vybraným daňovým subjektom sa na účely príslušnosti k Daňovému úradu pre vybrané daňové subjekty rozumie:
* banka a pobočka zahraničnej banky (podľa zákona č. 483/2001 Z. z. o bankách a o zmene a doplnení niektorých zákonov),
* poisťovňa a pobočka zahraničnej poisťovne a zaisťovňa a pobočka zahraničnej zaisťovne (podľa zákona č. 95/2002 Z. z. o poisťovníctve),
* daňový subjekt, ktorý dosiahol ročný obrat viac ako 1 000 000 000 Sk, pričom ročným obratom sa u daňového subjektu účtujúceho v sústave podvojného účtovníctva rozumie súhrn výnosov zo všetkých ním vykonávaných činností za príslušné zdaňovacie obdobie a u daňového subjektu účtujúceho v sústave jednoduchého účtovníctva súhrn príjmov zo všetkých ním vykonávaných činností za príslušné zdaňovacie obdobie.

Správa daní, ktorú vykonávajú k 30. aprílu 2002 daňové úrady, ktoré nie sú od 1. mája 2002 príslušné na správu daní vybraných daňových subjektov prechádza dňom 1. mája 2002 na Daňový úrad pre vybrané daňové subjekty, t. j. zmena príslušnosti daňového subjektu k Daňovému úradu pre vybrané daňové subjekty nastáva dňom nadobudnutia účinnosti zákona. Špecifická úprava platí pre daňové subjekty, u ktorých je kritériom dosiahnutý obrat. Tie daňové subjekty, ktoré dosiahli stanovený ročný obrat viac ako 1 mld. Sk za zdaňovacie obdobie roka 2000, stávajú sa vybranými daňovými subjektmi dňom nadobudnutia účinnosti zákona. V prípade, že tieto daňové subjekty nedosiahli v roku 2001 stanovený obrat (vyšší ako 1 mld. Sk) a nedosiahnu ho ani v roku 2002, prestávajú byť vybranými daňovými subjektmi od 1. januára 2004. Všeobecne platí, že u tých daňových subjektov, u ktorých sa posudzuje dosiahnutý obrat, nastáva zmena príslušnosti k Daňovému úradu pre vybrané daňové subjekty k 1. januáru roka nasledujúceho po roku, v ktorom dosiahol ročný obrat viac ako 1 000 000 000 Sk. Ak ročný obrat u takého daňového subjektu poklesne pod ustanovenú hranicu, príslušnosť k Daňovému úradu pre vybrané daňové subjekty zostáva zachovaná počas dvoch rokov od uplynutia roku, v ktorom došlo k poklesu ročného obratu pod ustanovenú hranicu. Zmena príslušnosti je záväzná pre daňový subjekt, aj pre daňové úrady.

Príklad č. 1:
Spoločnosť s ručením obmedzeným so sídlom v Pezinku vykáže za zdaňovacie obdobie roku 2002 ročný obrat 1 555 000 000 Sk. Podľa novely zákona o daňových orgánoch bude pre túto spoločnosť miestne príslušným Daňový úrad pre vybrané daňové subjekty so sídlom v Bratislave od 1. januára 2004.

Príklad č. 2:
Akciová spoločnosť so sídlom v Senci vykázala za zdaňovacie obdobie roku 2000 ročný obrat 1 700 000 000 Sk, za zdaňovacie obdobie roku 2000 ročný obrat vo výške 999 000 000 Sk. I napriek tomu, že daňový subjekt nedosiahol za rok 2001 ročný obrat vyšší ako 1 mld. Sk, od 1. mája 2002 sa tento subjekt považuje za vybraný daňový subjekt a zo zákona dôjde k zmene príslušnosti k daňovému úradu; správa daní prejde z Daňového úradu Senec na Daňový úrad pre vybrané daňové subjekty v Bratislave. V prípade, že táto spoločnosť nedosiahne ani za zdaňovacie obdobie roku 2002 ročný obrat viac ako 1 mld. Sk, za vybraný daňový subjekt sa nepovažuje od 1. januára 2004. Obdobné daňové úrady sú zriadené aj v krajinách Európskej únie a účelom ich zriaďovania je zefektívnenie výberu daní a skvalitnenie poskytovaných služieb daňovým subjektom. Zostáva veriť, že aj v našej republike bude Daňový úrad pre vybrané daňové subjekty plniť takúto úlohu.

K ďalším ustanoveniam novely zákona o daňových orgánoch
Novelou zákona o daňových orgánoch sa doplňuje kompetencia daňového riaditeľstva o informovanie daňových subjektov o ich právach a povinnostiach vo veciach daní a o osobitných predpisoch (napr. o zákone o účtovníctve). Rozšírenie kompetencií o túto novú činnosť je v súlade s praxou zaužívanou v krajinách OECD a EÚ a iste ju uvítajú aj daňové subjekty podnikajúce na území SR. Daňové riaditeľstvo a daňové úrady podľa novely zákona o daňových orgánoch na základe poverenia ministerstva spolupracujú vo veciach daní podľa medzinárodných zmlúv so zahraničnými daňovými správami. Pôjde predovšetkým o výkon spoločných daňových kontrol, o výmenu informácií a plnenie ďalších záväzkov podľa medzinárodných zmlúv, ktoré daňovým orgánom zverí ministerstvo. O tom, akých zákonov sa táto novela ešte dotýka sa môžete dočítať v 8. čísle časopisu Daňový Tip, ktorý vychádza vo vydavateľstve Verlag Dashöfer.

menuLevel = 2, menuRoute = hnporadna/poradensky-servis, menuAlias = poradensky-servis, menuRouteLevel0 = hnporadna, homepage = false
18. apríl 2024 06:27