04.05.2017, 17:42

Štát predstavil rozsiahly balíček opatrení pre podnikateľov. Má ušetriť 44 miliónov

Ministerstvo si od opatrení sľubuje zlepšenie podnikateľského prostredia, zníženie byrokracie a administratívnej záťaže.

Znížiť byrokratickú záťaž podnikateľov a zjednodušiť samotné podnikanie na Slovensku má súbor prvých 34 opatrení, ktoré dnes predstavilo Ministerstvo hospodárstva (MH) SR. Zvýšiť sa má napríklad superodpočet pri výdavkoch na výskum a vývoj, ale aj vytvoriť komplexná webstránka pre podnikateľov, kde sa dozvedia všetky dôležité informácie, ak začínajú podnikať.

"Výsledkom tohto balíčka je 34 opatrení, ktoré by mali znížiť náklady podnikateľov v objeme 44 miliónov eur a budú sa týkať všetkých podnikateľov," priblížil na dnešnej tlačovej konferencii minister hospodárstva Peter Žiga (Smer-SD).

Päť skupín

Opatrenia sú rozdelené do piatich skupín. Týkajú sa zamestnávania, služieb verejnej správy, zlepšenia konkurencieschopnosti, ako aj daní a podpory podnikania. Žiga upozornil, že návrh opatrení je výsledkom širokého konsenzu ústredných orgánov štátnej správy, ako aj inštitúcií a viacerých zástupcov podnikateľskej sféry. "Chceme, aby tieto opatrenia boli rýchle. Nejdeme meniť štrukturálne nejaký systém, nejaké zásadné zákony. Len 10 opatrení sa týka zmien v legislatíve. Ostatné sú len vylepšenia," vysvetlil Žiga.

Cieľom prvého opatrenia je prehodnotenie zdravotného dohľadu prostredníctvom pracovnej zdravotnej služby pre zamestnancov v prvej a druhej kategórii prác. Po novom sa má tiež zvýšiť superodpočet výdavkov na výskum a vývoj na úroveň 100 percent.

Sledovanie zmien

"Dnes je na úrovni 25 percent a návrh prediskutovaný s našimi partnermi je, že by mal byť vo výške 100 percent týchto výdavkov. Len toto konkrétne opatrenie by malo mať pozitívny dopad na podnikateľské prostredie vo výške 7 miliónov eur na ušetrenej dani," priblížil štátny tajomník MH SR Rastislav Chovanec.

Ďalším opatrením je zavedenie sledovania zmien v listoch vlastníctva v katastri nehnuteľností. "Občania alebo firmy by mali byť informované, keď sa stane akákoľvek zmena v rámci katastra," vysvetlil Chovanec.

Zefektívniť sa má aj proces získavania stavebného povolenia, či zjednodušiť proces povoľovania stavieb menšieho rozsahu. Ministerstvo vnútra zase prehodnotí možnosť viazať evidenčné číslo vozidla trvalo na vozidlo bez ohľadu na zmenu okresu. Taktiež sa navrhuje zaviesť možnosť získať výpis zo živnostenského registra na integrovaných obslužných miestach, ktoré majú byť viac spropagované.

Stabilné prostredie 

Rezort financií zase navrhuje prehodnotiť frekvenciu predkladania prehľadu o preddavkoch na daň z príjmu fyzických a právnických osôb. Rezort životného prostredia navrhuje znížiť administratívnu záťaž podnikateľov súvisiacu so zákonom o odpadoch elektronickým vykazovaním odpadu.

Žiga upozornil, že cieľom týchto opatrení je primárne vytvoriť stabilné prostredie, v ktorom budú môcť podnikatelia fungovať bez zbytočnej byrokracie.

Materiál bude predložený do medzirezortného pripomienkového konania a následne sa bude niektorými opatreniami zaoberať vláda a parlament. "Chceme pomôcť podnikateľom v každej oblasti. Pracujeme už aj na príprave druhého balíčka," avizoval Žiga s tým, že ten by mal byť predstavený v prvom kvartáli budúceho roka a ďalší by mal byť po 8 mesiacoch.