StoryEditor

Železničné firmy budú musieť plátať dotačné diery samy

ŽSR štát zrejme v budúcom roku opäť neuhradí stratu z výkonov vo verejnom záujme v plnej miere. Tentoraz sa s ňou však podnik musí vyrovnať hneď, aby nevznikla nová pohľadávka voči ministerstvu dopravy. Záväzok štátu uhradiť nepokryté straty za minulé roky totiž anulovalo rozhodnutie vlády, podľa ktorého štát prevezme do svojho dlhu časť úverov ŽSR.

Železnice na budúci rok žiadali dotáciu 2,6 miliardy korún. Od ministerstva však dostanú zhruba o 350 miliónov korún menej, a taká je aj hroziaca nekrytá strata. Ako tvrdí ministerstvo dopravy, vzniknutú stratu by železnice mali pokryť z vlastných zdrojov. "Na pokrytie tejto straty budeme hľadať rezervy," povedala hovorkyňa ŽSR Nela Blašková s tým, že do úvahy prichádza, napríklad, presun ušetrených peňazí z prepúšťania pracovníkov. Len na generálnom riaditeľstve železníc by sa v budúcom roku mala zamestnanosť znížiť o 150 ľudí. Ďalším možným zdrojom sú úspory na mzdách. Železničiari tvrdú konsolidáciu už pociťujú aj pri vianočných odmenách. Šetrenie na mzdách však závisí aj od finálnej podoby budúcoročnej kolektívnej zmluvy. Už dnes je jasné, že zamestnávatelia budú presadzovať nulový mzdový rast. Možné zdroje sú aj v odpisoch či redukcii investícií.
V návrhu zmluvy o výkonoch vo verejnom záujme počíta v budúcom roku správca železničnej dopravnej cesty s nutnými nákladmi 10,82 miliardy korún. Výnosy, na ktorých sa vitálne podieľajú práve poplatky za použitie dráhy, predbežne železnice očakávajú na úrovni 8,17 miliardy, závisia však od prepravy na dráhe. Ceny za používanie dopravnej cesty sú totiž regulované štátom a nedosahujú úroveň nákladov na jej údržbu a správu. Po Poľsku sú najvyššie spomedzi európskych železníc. ŽSR spravujú viac ako 3 600 kilometrov tratí.
Železničná spoločnosť dostane od štátu na straty v osobnej doprave 4,33 miliardy korún. Aj tu bola požiadavka vyššia, rovnako ako v prípade ŽSR však narazila na stenu reštriktívnej ministerskej politiky. Železničná spoločnosť musí počítať s nekrytou stratou 160 miliónov korún. Tieto peniaze sa podľa hovorcu spoločnosti Miloša Čikovského nájdu v ziskovej nákladnej preprave. "Kým nie sme členmi Európskej únie, je krížové financovanie povolené," dodal. V účtovníctvo sú oba typy dopravy interne oddelené, výsledky sa však vykazujú spoločne. Od železničného prepravcu si štát na budúci rok objednal v osobnej doprave 31,4 milióna vlakokilometrov, čo by predstavovalo medziročný pokles o 1,02 percenta.
Železničná spoločnosť zavádza od 15. decembra nový cestovný poriadok, ktorý prináša zmeny v medzinárodnej i vo vnútroštátnej doprave. Počet vypravených vlakov v budúcom roku klesne z 2 117 na 2 028 denne. Informoval o tom riaditeľ divízie osobnej prepravy spoločnosti Pavol Gallo. Avizované zdraženie cestovného na železniciach o 10 percent čiastočne zasiahne aj kategóriu IC vlakov. "V silných dňoch zdražie cestovné približne o desať percent, ale, naopak, v slabších dňoch ceny znížime," uviedol Čikovský.
Železničná spoločnosť zavádza od 15. decembra nový cestovný poriadok, ktorý prináša zmeny v medzinárodnej i vo vnútroštátnej doprave. Počet vypravených vlakov v budúcom roku klesne z 2 117 na 2 028 denne. Informoval o tom riaditeľ divízie osobnej prepravy spoločnosti Pavol Gallo.
Avizované zdraženie cestovného na železniciach o 10 percent čiastočne zasiahne aj kategóriu IC vlakov. "V silných dňoch zdražie cestovné približne o desať percent, ale, naopak, v slabších dňoch ceny znížime," uviedol hovorca spoločnosti Miloš Čikovský. Novinkou v cestovnom poriadku bude priame spojenie Košíc s Viedňou. Na trati Košice - Bratislava a späť bude premávať expres vlak, s regulovaným cestovným so zachovaním odchodov a príchodov s úrovňou IC vlaku. Navyše bude zastavovať aj v Trenčíne a Liptovskom Mikuláši. Priemerne bude medzi Košicami a Žilinou a medzi Žilinou a Bratislavou premávať rýchlik každé dve hodiny. Za prvých desať mesiacov tohto roka zaznamenal prepravca výrazný úbytok cestujúcich. Vo vnútroštátnej preprave to bolo až o 14 percent, v medzinárodnej o päť. V roku 2004 očakáva približne 2,5-percentný pokles.


Dva varianty nákladov ŽSR na výkony vo verejnom záujme (tis.Sk)
Položka Alternatíva 1 (Rast miezd o 8,1 %) Alternatíva 2 (žiaden mzdový nárast)
Spotreba materiálu 501 259 501 259
Energie 45 657 45 657
Opravy a údržba 349 374 349 374
Mzdové náklady 2 305 000 2 127 000
Odpisy NIM a HIM 2 150 000 2 150 000
Ostatné náklady* 5 469 452 5 402 488
Spolu 10 820 742 10 575 778
*-sociálne poistenie, cestovné, ostatné služby, prevádzková, správna a sieťová réžia, iné náklady
Zdroj: vláda
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
16. apríl 2024 21:08