StoryEditor

Úsporný a veľký typ nižšej strednej triedy

02.12.2001, 23:00

Najpredávanejším fordom a v poslednom čase aj najpredávanejším typom na svete je Ford Focus. Hoci od jeho prezentácie ubehli už takmer štyri roky, jeho dizajn -- vonkajší i vnútorný -- stále pôsobí až revolučne. Je zaujímavé sledovať, koľko firiem sa postupne pustilo rovnakým smerom: vyššia karoséria, lemy blatníkov, tvar svetlometov... Claud Lobo, otec tvaru Focusa, si môže mädliť ruky. So záujmom sme očakávali výsledky testovania kombi verzie, vybavenej úsporným dieselovým motorom.
POZÍCIA NA TRHU
Modelový rad Ford Focus je najpredávanejším typom tejto značky na našom trhu. Za prvých desať mesiacov sa predalo u nás 234 Focusov a z celkového počtu predaných osobných automobilov tejto značky za rovnaké obdobie je to takmer polovica. Ford sa na Slovensku ešte stále neprebojoval na tie pozície v predaji, ktoré by si kvalitou svojich produktov zaslúžil. Za prvých desať mesiacov sa na našom trhu predalo 614 osobných a malých nákladných automobilov značky Ford, čo je 14. miesto v celoročnom rebríčku predaja.
KONKURENTI
V najnabitejšej triede ich má Focus Kombi viac než dosť. O priazeň publika spolu s ním bojujú Škoda Octavia kombi, VW Golf Variant, Opel Astra Caravan, Renault Mégane kombi a iní.
FINANCOVANIE
A OPÄTOVNÝ PREDAJ
Najlacnejší Ford Focus stojí s motorom 1,4 16V a vo výbave Ambiente 495 400 Sk. Ford Focus kombi sa na našom trhu dá kúpiť od 582 300 Sk vo verzii 1,6 16V Ambiente. Autorizovaní obchodníci značky Ford pracujú s modernými programami financovania, ponúkajú koncernový lízing, ale vedia akceptovať aj lízingovú spoločnosť zákazníka. Predaj ojazdeného automobilu nie je problém.
TECHNICKÁ ÚROVEŇ
Ford Focus dostal do vienka mnoho nových a nekonvenčných riešení. Na špičkovej úrovni je stabilita na vozovke a úroveň podvozka vôbec. Zavesenie zadných kolies systémom Control Blade nič nestratilo na svojich kvalitách. O technickej úrovni vozidla svedčia aj použité materiály vrátane vnútorných. Interiér karosérie už v roku 1998 rešpektoval súčasnú vyššiu a mohutnejšiu populáciu. Preto je vyšší, pohodlne sa doňho nastupuje i nakladá. Volant je nastaviteľný v štyroch smeroch a polohu sedenia si vodič môže zvoliť naozaj optimálnu. O technickej úrovni vozidla svedčia aj všetky počuteľné zvuky, funkcia a funkčnosť ovládačov. Na prvý pohľad extravagantný interiér je prísne ergonomický, prehľadný, nedáva vodičovi možnosti omylu pri intuitívnom ovládaní -- vrátane značkového autorádia. Ešte dva detaily: kapota motora sa otvára zvonka kľúčom (kvôli zlodejom), batožinový priestor tlačidlom vľavo hore na prístrojovom paneli -- kvôli bezproblémovej obsluhe zvonka. Faktom však je, že turbodiesel s priamym vstrekovaním paliva dnes už nie je konštrukčne špičkový a očakávaný Common Rail prichádza pomerne neskoro.
JAZDNĚ VLASTNOSTI
Vozidlo je na vozovke vysoko nadpriemerne stabilné. O čosi strmší prevod riadenia umožňuje vodičovi takmer športové riadenie, pritom veľmi presné a komfortné. Radenie je bez problémov, brzdy pracujú suverénne (všetky kotúčové). Podvozok dobre tlmí nerovnosti i zvuk pneumatík, pritom nie je zbytočne mäkký. Zvuky, počuteľné vo vozidle, sú primerane utlmené a nevtieravé. Studený motor však dáva dosť výrazne akusticky najavo svoju "dízlovosť", po zohriatí je jeho zvuk príjemný. O to viac poteší dynamika, pružnosť i hospodárnosť jeho práce. Vo Focuse je dosť miesta pre posádku i batožinu, vnútorná výška sa stala inšpiráciou pre mnohých nových konkurentov. Jazda pôsobí svižným, komfortným a bezpečným dojmom.
BEZPEČNOSŤ
Počnúc konštrukciou podvozka cez štruktúru karosérie až po potrebné prvky aktívnej a pasívnej bezpečnosti môže mať Focus na palube prakticky všetko, čo zvyšuje bezpečnosť posádky. Nemožno obísť ani zabezpečenie vozidla voči zneužitiu -- mechanizmus zámkov znemožňuje tzv. vyháčkovanie, do priestoru motora sa dá dostať jedine s originálnym kľúčom a pod.
HOSPODÁRNOSŤ
Veľmi príjemne sa čítajú údaje o spotrebe. Deväťdesiatkoňový turbodiesel priemerne mimo mesta 4,4, resp. v meste 7,5 l/100 km. Priemerná spotreba na hranici 6 l/100 km nás -- v zimných podmienkach -- potešila. Nie celkom však cena. Dieselové kombi tejto triedy jednoducho nie sú lacné, a tak základná cena od 660 000, resp. cena testovaného vozidla približne 770 000 Sk, túto skutočnosť len potvrdzujú.
ZÁVEREČNÉ HODNOTENIE
Veľmi stručne by znelo: Ford Focus bol Autom roka 1999. To však ešte nemusí byť zárukou komerčného úspechu. Faktom však je, Ford Focus, aj vo verzii kombi, pôsobí mlado a ambiciózne. Vnútri ponúka vysoký stupeň pohodlia aj úžitkovosti, v kombinácii s komfortom a bezpečnosťou. Je to seriózny predstaviteľ toho dobrého, čo sa skrýva v názve "kombi nižšej strednej triedy".

Technické údaje:
charakteristika: päťdverové kombi s motorom vpredu naprieč a poháňanou prednou nápravou
motor: Endura DI, radový, kvapalinou chladený turbodiesel s priamym vstrekovaním paliva, 8 ventilov, OHC, medzichladič
Zdvihový objem: 1 753 cm3
Max. výkon: 66 kW (90 k)/4 000 ot/min
Max. krút. mom.: 200 Nm /2 000 ot/min
Zrýchlenie 0 -- 100 km/h: 12,4 s
Max. rýchlosť: 184 km/h
Brzdy: kotúčové, vpredu s vnút. chladením, ABS
Objem bat. priestoru: 520 / 1 580 l
Objem pal. nádrže: 55 l
Cena: od 660 600 Sk

menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
26. apríl 2024 14:20