StoryEditor

Noví kompaktní konkurenti

22.09.2003, 00:00

Včera sa zatvorili brány prestížneho medzinárodného autosalónu IAA vo Frankfurte nad Mohanom. Aj 60. ročník tejto veľkej automobilovej šou dokázal, že napriek varovným hlasom ekológov je automobil stále fascinujúcim predmetom ľudských túžob a cesta zmiernenia jeho negatívnych vplyvov na životné prostredie sa aj v budúcnosti bude uberať skôr v prostredí technologických zlepšení tradičných druhov pohonu (najmä dieselová technológia je v popredí záujmu) a alternatívne koncepty musia v časoch slabej konjunktúry počkať. IAA tiež potvrdil európsky trend, ktorý hovorí, že najostrejší konkurenčný boj sa na kontinentálnom trhu aj v blízkej budúcnosti bude odohrávať v segmente kompaktných modelových radov.

Našu prechádzku po halách IAA 2003 sme minulý týždeň prerušili v expozícii značky Jaguar, ktorá šokovala prvým automobilom s karosériou kombi v histórii. Jaguar X-Type Estate je skutočne "life-style" - kombík ako z učebnice. Má znepríjemňovať život luxusnejším kombi-konkurentom (napríklad BMW 3 Touring) a medzi jeho tromfy bude patriť aj pohon 4 x 4.

Kórejská značka Hyundai ukázala v spolupráci so známym dizajnérskym "domom" Karmann, ktorý sa špecializuje na sklápacie strechy, veľmi peknú štúdiu dvojsedadlového kupé-kabrioletu CCS s veľkou presklenou strechou. Tento hard-top sa skladá do batožinového priestoru a ak budú reakcie publika pozitívne, má sa dostať do sériovej výroby.

Ostaňme ešte chvíľu v tejto ázijskej krajine. Nedávno prežila svoju reinkarnáciu na našom trhu značka Kia. O jej životaschopnosti svedčí aj ďalšia novinka, ktorá by mohla zamiešať karty aj na Slovensku. Do segmentu miniautomobilov prichádza Kia Picanto, svieže malé autíčko s dĺžkou 3,49 metra, s objemom batožinového priestoru 157 až 882 litrov a malolitrážnymi motormi (na začiatok štvorvalcový benzínový motor 1,1 a v roku 2005 aj malý diesel).
Tradičná talianska značka Lancia znova ukázala novinky, ktoré jednoznačne kultivujú spojenie najmodernejších technológií a retro-looku. Prepracovaná malá "ypsilonka" sa môže smelo merať s legendami ako je Mini od BMW a štúdia malého športového kupé Lancia Fulvia naznačuje, o čo prichádzame na našom trhu, kde táto značka nemá oficiálne zastúpenie.

Najväčším lákadlom v expozícii značky Mazda bol určite nový modelový rad Mazda 3. Na nemeckej pôde si hneď získal pomenovanie "japonský golf", možno aj preto, že si vystačí s veľmi čistými líniami bez dizajnérskych výstrelkov.

Legendárna značky Maserati sa má pod krídlami veľkej matky Fiat očividne dobre. Extrémnym vyjadrením tejto pohody je aj nová luxusná limuzína Maserati Quattroporte s dĺžkou vyše 5 metrov a 400-koňovým, 4,2-litrovým vidlicovým osemvalcom pod kapotou.

Tradičný výrobca anglických tereniakov ukázal novú generáciu modelového radu Freelander. Predná maska už v štýle Range-Rovera, vnútri viac komfortu, dve verzie karosérie (softback a hardback), tri alebo päť dverí a dva benzínové a jeden dieselový motor (112 k).

Na domácej pôde sa nemohla nechať zahanbiť ani značka Mercedes. Hviezdou hviezd je určite nový superšportiak Mercedes SLR s krídlovými dverami vidlicovým 5,5-litrovým osemvalcovým kompresorom a karosériou z karbónu. Maximálny výkon je 626 koní, maximálna rýchlosť 334 km/h a sériová výbava je limitovaná na 3 500 kusov.

Nissan naznačil dizajnérskou štúdiou Dunehawk, ako by mohlo vyzerať nové Terrano. Okrem tohto sme si pozreli prepracovaný X-Trail. Peugeot ako hlavnú hviezdu predviedol definitívnu sériovú podobu modelu 307 CC. Dizajnérsky potenciál tejto francúzskej značky demonštrovali štúdie Hoggar a Elixir, pričom tá druhá môže naznačovať línie budúceho modelového radu 407. O výrazných novinkách nemeckých automobiliek na domácej pôde už hovoríme takmer stále. Nevynecháme ani značku Porsche, ktorá zároveň oslavovala 40. narodeniny modelového radu 911. Ako darček si venovala táto nemecká automobilka 254-koňový model 911, 381-koňový model GT3 RS a 420-koňový turbo-kabriolet.

Renault predstavil o 18 centimetrov dlhší sedemmiestny Grand Scénic, modelový rad Mégane doplnil 225-koňový model Mégane RS a k zaujímavým štúdiám tejto značky sa ešte vrátime.

Výrazný potenciál a novú športovú filozofiu potvrdila aj značka Seat. Veľmi atraktívny minivan, ktorý sa tvári ako športový automobil - to je Seat Altea, nový cukríček dizajnéra de´Silvu. Podľa frankfurtských kuloárov má prísť v sériovej podobe koncom leta 2004. Škoda ukázala jednu z možných ciest svojej budúcnosti - štúdiu originálneho univerzálneho automobilu Roomster. Značka Suzuki ukázala prepracovaný modelový rad Ignis, Toyota faceliftované typy RAV 4 a LS 430 a o novom Volve S40 sme už hovorili.

Nakoniec to najlepšie. Odborná aj laická verejnosť už pred IAA porovnávala dvoch nových nemeckých vládcov na trhu. Hovoríme, samozrejme, o novej generácii typu VW Golf a o novom type Opel Astra. Opel Astra má na prvý pohľad progresívnejší dizajn, VW Golf ostal konzervatívnou istotou. Diskusie o budúcom súboji týchto dvoch "kompaktov" o prvenstvo v predajných štatistikách celkom zatienili ostatné novinky týchto dvoch značiek. Preto aspoň spomeňme Opel Corsa s novou maskou a Opel Vectra Caravan - nový priestorový zázrak nemeckého "blesku" a Polo Fun s náznakom terénnosti, "natiahnutý" Phaeton a štúdiu roadstera s motorom v ťažisku pri značke s dvojitým véčkom.

Na pokračovanie sme preleteli halami 60. ročníka medzinárodného autosalónu IAA vo Frankfurte nad Mohanom, ktorý je odvčera minulosťou. Dôraz kladiem práve na to "preleteli", veď podrobne opísať 125 svetových premiér nie je možné. K dôležitým a originálnym automobilom, ktoré sa predstavili na IAA 2003, sa preto určite ešte vrátime.

menuLevel = 1, menuRoute = auto, menuAlias = auto, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
15. máj 2024 20:37